Page 69 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 69
TYDZIEŃ 6 • Światło czerwone, światło zielone • 67
t
WTOREK emat: Sygnalizacja świetlna.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Sygnalizacja świetlna” – utrwalanie kolorów i znaczenia
sygnalizacji świetlnej. Zabawa manualna „Ulica” – układanie makiety ulicy z klocków i patyczków. Ćwiczenia poranne:
Zestaw VI. Zabawa dydaktyczna „Światła sygnalizacyjne” – kształtowanie szybkiej i prawidłowej reakcji na sygnały wzro-
kowe. Zabawa ruchowa „Jestem znakiem” – kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej. Zabawa orientacyjna „Znajdź ko-
lor” – rozwijanie percepcji wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: III 5, 7; IV 9, 12
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, ruchowa – sygnalizacja świetlna. Rozmowa na temat znaczenia
kolorów sygnalizacji świetlnej. Zabawa plastyczna „Wyklejamy sygnalizator” – wyklejanie plasteliną świateł na szablonie
sygnalizatora świetlnego dla pojazdów. Zabawa dydaktyczna „Podaj mi…”. Zabawa ruchowa „Pasażer”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 8; IV 2, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa na sprzęcie ogrodowym „Kolejka”. Zabawa ruchowa „Stój!”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Sygnalizacja świetlna”. N. przygotowuje 3 koła w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Pokazuje
dzieciom kolejno każde z nich i zadaje pytania: Co oznacza zielone światło na przejściu dla pieszych? Co oznacza światło
czerwone? Jak zachowują się samochody, gdy zaświeci się światło żółte? Czym różni się sygnalizacja dla pieszych od sygna-
lizacji dla pojazdów? Utrwalanie kolorów i znaczenia sygnalizacji świetlnej.
x Zabawa manualna „Ulica”. Dzieci dzielą się na grupy i z różnego rodzaju patyczków oraz klocków układają na podłodze
ulicę. Powinna się ona składać z pasa chodnika, jezdni dla samochodów i znów pasa chodnika. Doskonalenie spraw-
ności manualnych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Światła sygnalizacyjne”. N. dzieli dzieci na 2 grupy, jedna to światło zielone, a druga – czerwone.
Następnie dzieci wkładają szarfy w danym kolorze. Gdy N. daje znak, światła zielone biegają po sali, a dzieci z czerwonymi
szarfami siedzą na podłodze. Na znak N. światła czerwone wstają i stoją bez ruchu, a dzieci z szarfami zielonymi siedzą
na podłodze. Następnie dzieci zamieniają się kolorami szarf i zabawę powtarzamy. Kształtowanie szybkiej i prawidłowej
reakcji na sygnały wzrokowe.
x Zabawa ruchowa „Jestem znakiem”. Dzieci biegają po sali. Na znak N. stają bez ruchu na jednej nodze, naśladując znak
drogowy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej.
x Zabawa orientacyjna „Znajdź kolor”. Dzieci stoją w rozsypce. Zwracają uwagę na kolor koła, które pokazuje N. – zielo-
ny lub czerwony. Następnie szukają w sali czegoś w danym kolorze i dotykają tego. Rozwijanie percepcji wzrokowej.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, manualna, ruchowa.
Temat: Sygnalizacja świetlna.
Cele:
r
ozumienie znaczenia kolorów sygnalizacji świetlnej
ozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
r
ozwijanie sprawności manualnych.
r
Pomoce: zdjęcia sygnalizatorów dla pojazdów, szablony z sygnalizatorem świetlnym dla pojazdów, plastelina w ko-
lorach zielonym, czerwonym i żółtym, różne samochody.