Page 69 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 69

TYDZIEŃ 6  •  Światło czerwone, światło zielone  •  67


                             t
            WTOREK   emat:  Sygnalizacja świetlna.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Sygnalizacja świetlna” – utrwalanie kolorów i znaczenia
            sygnalizacji świetlnej. Zabawa manualna „Ulica” – układanie makiety ulicy z klocków i patyczków. Ćwiczenia poranne:
            Zestaw VI. Zabawa dydaktyczna „Światła sygnalizacyjne” – kształtowanie szybkiej i prawidłowej reakcji na sygnały wzro-
            kowe. Zabawa ruchowa „Jestem znakiem” – kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej. Zabawa orientacyjna „Znajdź ko-
            lor” – rozwijanie percepcji wzrokowej.
              obszary z podstawy programowej: III 5, 7; IV 9, 12

            Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, ruchowa – sygnalizacja świetlna. Rozmowa na temat znaczenia
            kolorów sygnalizacji świetlnej. Zabawa plastyczna „Wyklejamy sygnalizator” – wyklejanie plasteliną świateł na szablonie
            sygnalizatora świetlnego dla pojazdów. Zabawa dydaktyczna „Podaj mi…”. Zabawa ruchowa „Pasażer”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 8; IV 2, 8, 9

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa na sprzęcie ogrodowym „Kolejka”. Zabawa ruchowa „Stój!”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa dydaktyczna „Sygnalizacja świetlna”. N. przygotowuje 3 koła w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Pokazuje
              dzieciom kolejno każde z nich i zadaje pytania: Co oznacza zielone światło na przejściu dla pieszych? Co oznacza światło
              czerwone? Jak zachowują się samochody, gdy zaświeci się światło żółte? Czym różni się sygnalizacja dla pieszych od sygna-
              lizacji dla pojazdów? Utrwalanie kolorów i znaczenia sygnalizacji świetlnej.
              x Zabawa manualna „Ulica”. Dzieci dzielą się na grupy i z różnego rodzaju patyczków oraz klocków układają na podłodze
              ulicę. Powinna się ona składać z pasa chodnika, jezdni dla samochodów i znów pasa chodnika. Doskonalenie spraw-
              ności manualnych.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa dydaktyczna „Światła sygnalizacyjne”. N. dzieli dzieci na 2 grupy, jedna to światło zielone, a druga – czerwone.
              Następnie dzieci wkładają szarfy w danym kolorze. Gdy N. daje znak, światła zielone biegają po sali, a dzieci z czerwonymi
              szarfami siedzą na podłodze. Na znak N. światła czerwone wstają i stoją bez ruchu, a dzieci z szarfami zielonymi siedzą
              na podłodze. Następnie dzieci zamieniają się kolorami szarf i zabawę powtarzamy. Kształtowanie szybkiej i prawidłowej
              reakcji na sygnały wzrokowe.
              x Zabawa ruchowa „Jestem znakiem”. Dzieci biegają po sali. Na znak N. stają bez ruchu na jednej nodze, naśladując znak
              drogowy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej.
              x Zabawa orientacyjna „Znajdź kolor”. Dzieci stoją w rozsypce. Zwracają uwagę na kolor koła, które pokazuje N. – zielo-
              ny lub czerwony. Następnie szukają w sali czegoś w danym kolorze i dotykają tego. Rozwijanie percepcji wzrokowej.


            II Zajęcia główne

            Rodzaj aktywności: plastyczna, manualna, ruchowa.
            Temat: Sygnalizacja świetlna.
            Cele:
              r

              ozumienie znaczenia kolorów sygnalizacji świetlnej

              ozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
              r
              ozwijanie sprawności manualnych.

              r
                Pomoce: zdjęcia sygnalizatorów dla pojazdów, szablony z sygnalizatorem świetlnym dla pojazdów, plastelina w ko-
                lorach zielonym, czerwonym i żółtym, różne samochody.
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74