Page 74 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 74
72 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Porzucajmy”. Dzieci kolejno rzucają piłką przed siebie: oburącz, lewą ręką, prawą ręką, a potem wykonują rzut
w tył. Kształtowanie cech motoryki – celność.
x Zabawa „Wycieraczki”. Dzieci biegają w rozsypce, udając, że kierują samochodem. Na słowa N.: Pada deszcz! przystają
i wymachują rękami w prawo i w lewo, naśladując ruchy wycieraczek samochodowych. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
PIĄTEK emat: Zebra – przejście dla pieszych.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Złap czerwonego” – kształcenie szybkiej i celowej reakcji. Zaba-
wa plastyczna – kolorowanie szablonów znaków drogowych zgodnie z wzorem. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Zabawa ru-
chowa „Ścieżka”. Zabawa „Ulica z klocków” – układanie z klocków makiety ulicy. Zabawa ruchowa „Myjnia samochodowa”.
obszary z podstawy programowej: III 5, 7; IV 9, 11
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, ruchowa – zebra – przejście dla pieszych. Rozwiązywanie zagadek
o ruchu drogowym. Malowanie białą farbą plakatową zebry (przejścia dla pieszych) na czarnych kartkach papieru. Zaba-
wa dydaktyczna „Jakiego znaku brakuje?”. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw VI.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 1, 5, 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Jesteśmy samochodami” – rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzroko-
wo-ruchowej. Zabawa ruchowa „Jedziemy na rowerze”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Złap czerwonego”. N. wybiera 3 dzieci z grupy i oznacza je zielonymi szarfami. Reszta dzieci wkłada
szarfy czerwone. Osoby, które są oznaczone na zielono, starają się złapać te z czerwonymi szarfami. Zabawa trwa dotąd,
aż wszystkie dzieci – czerwone szarfy – zostaną złapane. Kształcenie szybkiej i celowej reakcji.
x Zabawa plastyczna. N. rozdaje dzieciom kartki z konturowymi rysunkami znaków drogowych. Pokazuje, w jakim kolorze
jest dany znak. Zadaniem dzieci jest pokolorować znaki zgodnie ze wzorami. Rozwijanie sprawności grafomotorycznych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Ścieżka”. Dzieci rozbiegają się po sali. Na hasło: Ścieżka! ustawiają się jedno za drugim, bardzo blisko
siebie, jakby przechodziły ciasną (wąską) drogą. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
x Zabawa „Ulica z klocków”. Dzieci wspólnie układają z klocków na podłodze ulice, drogi i chodniki. Na ulicach umieszczają
kartki z zebrą namalowaną na zajęciach głównych. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.
x Zabawa ruchowa „Myjnia samochodowa”. Dzieci biegają po sali, udając, że prowadzą samochód. Na sygnał N. zatrzy-
mują się i naśladują czynność mycia samochodu w myjni.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, językowa, ruchowa.
Temat: Zebra – przejście dla pieszych.
Cele:
u
trwalanie sposobu prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
r
ozwijanie umiejętności malowania farbami
kształcenie sprawności manualnych
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: zdjęcia ilustrujące rozwiązania zagadek, farby plakatowe, czarne kartki A3, pędzle, różne znaki drogowe.