Page 77 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 77
TYDZIEŃ 7 • Jesień za oknem • 75
Gdy tylko Trampolinek zamknął oczy i wypowiedział zaklęcie, uniósł się wysoko ponad drzewa . Po chwili znalazł się
w zamku i stanął przed Panią Jesienią .
Miała długą błyszczącą suknię, która mieniła się kolorami: czerwonym, złotym, brązowym i pomarańczowym, a na jej
głowie lśnił wianek z liści .
– Drogi Trampolinku, dziękuję ci za moją różdżkę . Tak długo jej szukałam . Bez niej wiele liści pozostałoby nadal zielo-
nych . W nagrodę chciałabym ci podarować kolorowy kapelusz ozdobiony najpiękniejszymi liśćmi, kasztanami, szyszkami
i jarzębiną . Zawsze gdy go włożysz, będziesz wesoły .
Trampolinek ucieszony z podarunku opuścił zamek Pani Jesieni, zjeżdżając z góry po deszczowej chmurce .
Potem szybko pobiegł do przedszkola, żeby opowiedzieć dzieciom o swojej jesiennej przygodzie .
2. Rozmowa na temat opowiadania: Co znalazł Trampolinek podczas jesiennego spaceru? Kto pomógł mu odnaleźć drogę
do zamku Pani Jesieni? Jak Trampolinek dostał się do zamku? Jak wyglądała Pani Jesień? Co podarowała Trampolinkowi?
3. Ćwiczenie plastyczne „Jesienny kapelusz”. Dzieci malują farbami konturowy rysunek przedstawiający kapelusz. Doma-
lowują na nim różne dary jesieni: liście, jarzębinę, kasztany i szyszki.
4. Dzieci opowiadają o swoich pracach. Wymieniają namalowane dary jesieni i nazywają ich kolory.
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa słuchowa „Co słyszysz?”. Dzieci spacerują po ogrodzie i nasłuchują dobiegających odgłosów. Starają się określić,
skąd one pochodzą i kto lub co je wydaje. Doskonalenie percepcji słuchowej.
x Zabawa emocjonalno-ruchowa ,,Uśmiechnij się”. Dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na sygnał N. podchodzą do sie-
bie i mówią: Uśmiechnij się do mnie. Dzieci wymieniają się uśmiechami i biegają dalej. Rozwijanie ekspresji mimicznej.
WTOREK emat: Malowana jesień.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Powitanie”. Zabawa ćwicząca narządy mowy „Dmucha-
ne wzorki. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa plastyczna „Odbijanki”. Ćwiczenie „Bąbelki” – wzmacnianie aparatu
artykulacyjnego. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słonie i mrówki”.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 4, 5, 7
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, społeczna – malowana jesień. Rozmowa na podstawie zdjęć przed-
stawiających jesień w parku i w lesie – zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy jesieni. Praca plastyczna „Malowana
jesień” – malowanie farbami plakatowymi. Pokaz mieszania kolorów, posługiwania się pędzlem, korzystania z wody oraz
zasady zachowania porządku w miejscu pracy. Rozmowy na temat prac. Stosowanie określeń: jasny (ciemny) żółty, jasny
(ciemny) czerwony.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 5; IV 2, 5, 8, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa muzyczna „Jesienna orkiestra” – muzykowanie z wykorzystaniem prostych instrumentów
muzycznych. Zabawa ruchowa ,,Listek do listka” – ćwiczenie ustawiania się w różnych formacjach.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Powitanie”. N. kieruje do dzieci słowa powitania: Witam wszystkich, którzy przyszli do przedszkola,
aby się wspólnie bawić (mają dobry humor, lubią jeść owoce, lubią tańczyć, lubią budować z klocków itp.). Dzieci uśmie-
chają się do N., machają do niego ręką lub mówią: Dzień dobry.
x Zabawa ćwicząca narządy mowy „Dmuchane wzorki”. Dzieci rozdmuchują na kartce przez słomkę kleksy różnokoloro-
wej farby. Oglądają powstałe wzory, mówią, co im przypominają ich kształty.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).