Page 80 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 80
78 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Jesienne zabawy
Przyszła jesień, złota jesień
różne dary w koszu niesie .
Wezmę listek, dwa żołędzie,
śmieszny ludzik wnet z nich będzie .
Mam kasztanki lśniące
zrobię z nich zające .
5. Szukanie rymów do słów podawanych przez N., np.: jarzębina, kasztany, wiewiórka.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Żółte i czerwone liście.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał/ciszę w muzyce
kształtowanie wyobraźni ruchowej
r
ozpoznawanie kolorów podstawowych: żółtego i czerwonego
kształtowanie spostrzegawczości
trwalenie poznanej piosenki/zabawy.
u
Pomoce: tamburyn, 2 liście w kolorze żółtym i czerwonym (np. wycięte z papieru), klocki żółte i czerwone, dowolne
nagranie do zabawy „Zbieranie liści na spacerze”, CD.
Przebieg zajęć:
1. N. przywołuje do siebie dzieci, śpiewając na melodię refrenu piosenki Z Trampolinkiem do przedszkola (CD).
Na muzykę nadszedł czas,
chodźcie tu,
wołam was.
Na muzykę nadszedł czas,
wołam was!
2. Zabawa „Jadą samochody”. N. rytmicznie potrząsa tamburynem, a dzieci-samochody poruszają się po całej sali w tym
samym kierunku. Na przerwę w muzyce, oznaczającą czerwone światło, zatrzymują się. Następnie N. dodaje kolejny
sygnał: tremolo na tamburynie (jednostajnie potrząsa tamburynem ruchem ciągłym). Tremolo oznacza, że samochody
mają dojechać do stacji benzynowej, aby zatankować. Miejsce stacji wyznacza N. Ważne, żeby pomiędzy stacją a dziećmi
nie było przeszkód (zabawek, poduszek itp.) tak, żeby wszystkie dzieci zmieściły się tam jedno obok drugiego. (Można
ewentualnie wyznaczyć 2 stacje benzynowe). Samochody wyjeżdżają ze stacji dopiero wtedy, gdy powraca rytmiczny
odgłos tamburynu. N. kilkakrotnie zmienia sygnały tak, aby przećwiczyć reakcję na każdy z nich.
3. N. pokazuje dzieciom 2 liście – żółty i czerwony i przypomina, że są to najczęściej spotykane kolory jesiennych liści.
(Może zapytać, w jakich jeszcze kolorach dzieci widziały liście). Oznajmia, że właśnie czerwonego i żółtego koloru dzie-
ci będą teraz szukały.
4. Zabawa „Liść żółty, liść czerwony”. Dzieci przyglądają się chwilę swojej sali i starają się wskazać jak najwięcej czerwonych
i żółtych przedmiotów. Razem z N. wybierają po 3–4 przedmioty (meble, zabawki itp.), które są całe w danym kolorze
lub mają go w przeważającej ilości oraz są dla wszystkich dobrze widoczne. Następnie na hasło Żółty lub Czerwony dzie-
ci gromadzą się przy danym przedmiocie, za każdym razem przy innym.
5. Zabawa „Zbieranie liści na spacerze”. N. rozrzuca na dywanie klocki-liście i włącza dowolną muzykę. Dzieci chodzą
po sali, udając, że są na spacerze w parku. Na przerwę w muzyce zbierają liście. Spacer trwa tak długo, aż dzieci zbiorą
wszystkie klocki. Dzieci pokazują, w jakim kolorze zebrały najwięcej liści.
6. Na zakończenie zajęć N. proponuje dzieciom powrót do przedszkola samochodem przy piosence Samochody (CD).