Page 84 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 84
82 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
na części obrazków – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
obszary z podstawy programowej: I 7; II 8, 9; III 5, 6, 8, 9; IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, plastyczna, ruchowa – moja ukochana zabawka. Rozmowa na temat zabawek.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych zabawek. Praca plastyczna „Moja ulubiona zabawka” – rysowanie
kredkami. Zabawa słowna „Powiedz coś miłego swojej zabawce”. Zagadki obrazkowe „Nazwij zabawkę”. Ćwiczenia gim-
nastyczne: Zestaw VIII.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; III 8, 9; IV 2, 5, 8, 9, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Pajacyki w ogrodzie”. Zabawa manualna „Drzewo” – kalkowanie kory
drzewa – pogłębianie doświadczeń plastyczno-manualnych.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6, 8, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. N. zwraca uwagę na przestrzeganie zasad zgodnego współdziałania
i pozostawienie porządku po skończonej zabawie.
x Zabawa tradycyjna „Co zniknęło?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawy dowolne swoimi zabawkami – indywidualne lub w małych zespołach; inicjowanie zabaw przez N.
x Zabawa ruchowa „Powiedz i dotknij” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Układanie pociętych na kilka części obrazków przedstawiających zabawki; praca indywidualna. Rozwijanie koordynacji
wzrokowo-ruchowej.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, plastyczna, ruchowa.
Temat: Moja ukochana zabawka.
Cele:
udowanie poczucia własnej wartości
b
doskonalenie sprawności manualnych
r
ozwijanie mowy i myślenia
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: ulubione zabawki dzieci, ulubiona zabawka N. z dzieciństwa, kartki z bloku rysunkowego, kredki, ilustracje
zabawek do zagadek obrazkowych.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat zabawek. N. informuje dzieci, że to właśnie zabawkom będzie poświęcony ten tydzień.
2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych zabawek. Każde dziecko opowiada o swojej zabawce. Mówi, jak się
nią bawi i podaje jej imię.
3. Praca plastyczna „Moja ulubiona zabawka” – rysowanie kredkami. Umieszczenie prac na wystawie dla rodziców.
4. N. prezentuje swoją ulubioną zabawkę z dzieciństwa lub opowiada, czym lubił się bawić, gdy był mały.
5. Zabawa słowna „Powiedz coś miłego swojej zabawce”. Dzieci mówią kilka miłych słów do swojej zabawki, np.: Lubię się
tobą bawić.
6. Zagadki obrazkowe „Nazwij zabawkę”. N. pokazuje obrazki z zabawkami, a dzieci je nazywają, np.: klocki, pociąg, kręgle.
7. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Pajacyki w ogrodzie”. Dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na hasło: Pajacyki! stają i kilka razy ska-
czą jak pajace z klaśnięciem dłońmi nad głową. Rozwijanie skoczności.