Page 82 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 82

80  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          Przebieg zajęć:
          1.  Oglądanie i wysłuchanie prezentacji na temat jesieni. Ważne, żeby dzieci miały możliwość usłyszenia jesiennych
            odgłosów (szumu liści, wiejącego wiatru, padającego deszczu). (N. może również pokazywać zdjęcia jesiennych krajo-
            brazów i włączyć nagranie z odgłosami).
          2.  Opowiastka ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi „Spacer Trampolinka”. N. mówi tekst opowiadania, a dzieci
            ilustrują je ruchem. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.


            Pewnego jesiennego dnia Trampolinek wyszedł na spacer do parku (dzieci chodzą swobodnie po całej sali) . Na niebie
            świeciło piękne słońce (dzieci uniesioną ręką rysują w powietrzu okrąg). Wiał delikatny wiatr (dzieci machają rękami nad
            głową). Trampolinek szedł po liściach, które wesoło szeleściły pod jego butami (dzieci szurają po podłodze i naśladują
            odgłos liści: szu, szu, szu) . Nagle zerwał się silniejszy wiatr (dzieci machają rękami, naśladując poruszające się gałęzie)
            i z drzewa zaczęły spadać kasztany (dzieci naśladują głosem: pac, pac, pac). Trampolinek schylił się z zaczął je zbierać:
            jeden, dwa, trzy (dzieci kucają i udają, że zbierają kasztany). Potem wstał i zauważył nadciagające ciemne chmury (dzieci
            wstają i udają, że obserwują niebo). Szybko włożył kasztany do kieszeni i pobiegł do przedszkola, żeby zdążyć przed
            deszczem (dzieci drobnymi kroczkami biegają po sali).

          3.  Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 7. Dzieci łączą liniami liście w tych samych kształtach.
          4.  Zabawa dydaktyczna „Połącz połówki”. Dzieci układają obrazki przecięte na połowę. Obrazki przedstawiają różne dary
            jesieni, np.: jabłko, liść, kasztan, gruszkę. Praca indywidualna jednolita.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa „Chodzi lisek”. Dzieci stają w kręgu. Ręce trzymają za plecami. Jedno z nich – lisek trzyma w ręku chu-
            steczkę i krąży wokół koła. W tym czasie dzieci recytują wierszyk:

            Chodzi lisek koło drogi,
            nie ma ręki ani nogi.
            Kogo lisek przyodzieje,
            ten się nawet nie spodzieje.

            Lisek zostawia chusteczkę jednemu z dzieci. Osoba, która ją otrzymała, odgrywa rolę liska w następnej zabawie.
             x Zabawa ruchowa „Trampolinek patrzy”. N. trzyma postać Trampolinka (KA, k. 1) i stoi tyłem do dzieci. Dzieci biegają
            w rozsypce. W pewnym momencie N. głośno mówi: Raz, dwa, trzy Trampolinek patrzy i się odwraca. W tym momencie
            dzieci zamieniają się w ślimaczki – przykucają z rękami nad głową (pokazują różki) i nie poruszają się.



          PIĄTEK   emat:  Dary lasu i parku.
                         t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Mały i duży”. Zabawa naśladowcza „Cień”. Ćwiczenia po-
          ranne: Zestaw VII. Zabawa „Wyszukiwanie darów jesieni” – wybór ilustracji i opowiadanie, co się na niej znajduje. Zabawa
          dramowa „Zwierzęta”. Zabawa ruchowa „Idź za mną” – ćwiczenie zmysłów.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 12, 18

          Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, językowa, ruchowa – dary lasu i parku. Zagadki obrazkowe na te-
          mat darów jesieni. Układanie kompozycji ze zgromadzonych darów jesieni – praca w grupach. Zabawa z piłką połączona
          z wypowiadaniem skojarzeń na temat jesieni. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw VII.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 5, 11, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W lesie”. Zabawa z elementem celowania „Rzut kasztanem”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87