Page 70 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 70
68 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat sygnalizacji świetlnej. Dzieci przypominają, jakie sygnalizatory widziały podczas wycieczki
na skrzyżowanie. N. prezentuje zdjęcia sygnalizatorów: Ile świateł jest na sygnalizatorze dla pojazdów, a ile dla pieszych?
Jakiego koloru mają światła? Co oznacza kolor czerwony (żółty, zielony)?
2. Zabawa plastyczna „Wyklejamy sygnalizator”. N. rozdaje dzieciom gotowe szablony sygnalizatora świetlnego dla pojaz-
dów. Zadaniem dzieci jest wykleić plasteliną poszczególne światła.
3. Zabawa dydaktyczna „Podaj mi…”. Dzieci siedzą w kole. N. rozkłada na środku różne samochody (w różnym kolorze,
różnego typu, różnej wielkości). Następnie wydaje kolejnym dzieciom polecenia: Proszę, podaj mi czerwony samocho-
dzik. Proszę, podaj mi samochód osobowy. Proszę, podaj mi czerwony samochód osobowy.
4. Zabawa ruchowa „Pasażer”. Dzieci podzielone są na 2 grupy – samochodów i pasażerów. Na znak N. rozbiegają się po
sali. Na słowa: Wsiadamy do auta! dzieci-pasażerowie łapią za ramiona dzieci-samochody i w tak powstałych parach
maszerują po sali. Na hasło: Przesiadka! dzieci-pasażerowie wchodzą do innego auta – zamieniają się miejscami z in-
nym dzieckiem-pasażerem.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa na sprzęcie ogrodowym „Kolejka”. Jedno z dzieci wciela się w rolę policjanta, a pozostałe kolejno ustawiają się
przed huśtawką (zjeżdżalnią, drabinkami). Dziecko-policjant pilnuje, aby wszystkie dzieci bawiły się, przestrzegając za-
sad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa „Stój!”. Dzieci rozbiegają się po wyznaczonym terenie. W pewnym momencie N. mówi: Stój! Dzieci
stają bez ruchu. Następnie poruszają się zgodnie z poleceniami N., który określa kierunek i rodzaj ruchu, np.: Biegniecie
do drabinek. Skaczecie na jednej nodze. Idziecie do tyłu. Biegniecie do drzewa. Rozwijanie szybkości i zwinności.
t
ŚRODA emat: Znaki drogowe.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa tematyczna „Ruch uliczny” – budowanie z klocków ulic, zabawa samo-
chodami – rozwijanie wyobraźni przestrzennej, kreatywności. Rozmowa na temat pracy policjanta. Ćwiczenia poranne:
Zestaw VI. Zabawa dydaktyczna „Kolory znaków drogowych” – segregowanie szablonów znaków drogowych zgodnie z ko-
lorami tła. Zabawy konstrukcyjne „Budujemy miasto”. Zabawa dramowa „Scenki na ulicy” – wdrażanie do prawidłowych
zachowań na ulicy.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 9, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: językowa, wzrokowa, matematyczna, poznawcza – znaki drogowe. Oglądanie prezenta-
cji multimedialnej o znakach drogowych oraz rozmowa na ich temat. Zabawa dydaktyczna „Kształty znaków drogowych” – segrego-
wanie znaków według kształtu. Poznanie podstawowych znaków drogowych. Zabawa dydaktyczna „Ile boków ma…?” – zapoznanie
z kształtem koła, trójkąta, kwadratu. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – jak prawdziwi kierowcy. Nauka piosenki Samochody.
Zabawy rytmiczne rozwijające percepcję słuchową i reakcję na sygnał (ciszę) w muzyce oraz kształtujące wyobraźnię ruchową.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 7, 9, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Samochody” – rozwijanie percepcji słuchowej. Rysowanie węglem po chodniku
na dowolny temat, nazywanie swoich rysunków, samorzutne rozmowy na temat prac.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa tematyczna „Ruch uliczny”. Dzieci budują z klocków ulice, po których jeżdżą samochodzikami. Wydają odgło-
sy samochodów ruszających, hamujących lub syren karetki pogotowia albo policji. Rozwijanie wyobraźni przestrzen-
nej, kreatywności.
x Rozmowa na temat pracy policjanta. N. pokazuje zdjęcie policjanta i zadaje pytania: Kim jest pan na zdjęciu? Czym się zaj-
muje policjant? Jak wygląda strój policjanta? Jakich przedmiotów używa w swojej pracy? Rozwijanie umiejętności mówienia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).