Page 70 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 70

68  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          Przebieg zajęć:
          1.  Rozmowa na temat sygnalizacji świetlnej. Dzieci przypominają, jakie sygnalizatory widziały podczas wycieczki
            na skrzyżowanie. N. prezentuje zdjęcia sygnalizatorów: Ile świateł jest na sygnalizatorze dla pojazdów, a ile dla pieszych?
            Jakiego koloru mają światła? Co oznacza kolor czerwony (żółty, zielony)?
          2.  Zabawa plastyczna „Wyklejamy sygnalizator”. N. rozdaje dzieciom gotowe szablony sygnalizatora świetlnego dla pojaz-
            dów. Zadaniem dzieci jest wykleić plasteliną poszczególne światła.
          3.  Zabawa dydaktyczna „Podaj mi…”. Dzieci siedzą w kole. N. rozkłada na środku różne samochody (w różnym kolorze,
            różnego typu, różnej wielkości). Następnie wydaje kolejnym dzieciom polecenia: Proszę, podaj mi czerwony samocho-
            dzik. Proszę, podaj mi samochód osobowy. Proszę, podaj mi czerwony samochód osobowy.
          4.  Zabawa ruchowa „Pasażer”. Dzieci podzielone są na 2 grupy – samochodów i pasażerów. Na znak N. rozbiegają się po
            sali. Na słowa: Wsiadamy do auta! dzieci-pasażerowie łapią za ramiona dzieci-samochody i w tak powstałych parach
            maszerują po sali. Na hasło: Przesiadka! dzieci-pasażerowie wchodzą do innego auta – zamieniają się miejscami z in-
            nym dzieckiem-pasażerem.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa na sprzęcie ogrodowym „Kolejka”. Jedno z dzieci wciela się w rolę policjanta, a pozostałe kolejno ustawiają się
            przed huśtawką (zjeżdżalnią, drabinkami). Dziecko-policjant pilnuje, aby wszystkie dzieci bawiły się, przestrzegając za-
            sad bezpieczeństwa.
             x Zabawa ruchowa „Stój!”. Dzieci rozbiegają się po wyznaczonym terenie. W pewnym momencie N. mówi: Stój! Dzieci
            stają bez ruchu. Następnie poruszają się zgodnie z poleceniami N., który określa kierunek i rodzaj ruchu, np.: Biegniecie
            do drabinek. Skaczecie na jednej nodze. Idziecie do tyłu. Biegniecie do drzewa. Rozwijanie szybkości i zwinności.



                         t
          ŚRODA   emat:  Znaki drogowe.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa tematyczna „Ruch uliczny” – budowanie z klocków ulic, zabawa samo-
          chodami – rozwijanie wyobraźni przestrzennej, kreatywności. Rozmowa na temat pracy policjanta. Ćwiczenia poranne:
          Zestaw VI. Zabawa dydaktyczna „Kolory znaków drogowych” – segregowanie szablonów znaków drogowych zgodnie z ko-
          lorami tła. Zabawy konstrukcyjne „Budujemy miasto”. Zabawa dramowa „Scenki na ulicy” – wdrażanie do prawidłowych
          zachowań na ulicy.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 9, 11

          Zajęcia główne:   ▶  1. Aktywności: językowa, wzrokowa, matematyczna, poznawcza – znaki drogowe. Oglądanie prezenta-
          cji multimedialnej o znakach drogowych oraz rozmowa na ich temat. Zabawa dydaktyczna „Kształty znaków drogowych” – segrego-
          wanie znaków według kształtu. Poznanie podstawowych znaków drogowych. Zabawa dydaktyczna „Ile boków ma…?” – zapoznanie
          z kształtem koła, trójkąta, kwadratu.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – jak prawdziwi kierowcy. Nauka piosenki Samochody.
          Zabawy rytmiczne rozwijające percepcję słuchową i reakcję na sygnał (ciszę) w muzyce oraz kształtujące wyobraźnię ruchową.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 7, 9, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Samochody” – rozwijanie percepcji słuchowej. Rysowanie węglem po chodniku
          na dowolny temat, nazywanie swoich rysunków, samorzutne rozmowy na temat prac.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 8



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa tematyczna „Ruch uliczny”. Dzieci budują z klocków ulice, po których jeżdżą samochodzikami. Wydają odgło-
            sy samochodów ruszających, hamujących lub syren karetki pogotowia albo policji. Rozwijanie wyobraźni przestrzen-
            nej, kreatywności.
             x Rozmowa na temat pracy policjanta. N. pokazuje zdjęcie policjanta i zadaje pytania: Kim jest pan na zdjęciu? Czym się zaj-
            muje policjant? Jak wygląda strój policjanta? Jakich przedmiotów używa w swojej pracy? Rozwijanie umiejętności mówienia.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75