Page 61 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 61
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ 5 Moja rodzina i ja
Poniedziałek temat: Moja rodzina i ja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Hop, do koła” – poznawanie sytuacji rodzinnej dzieci z grupy.
Zabawa „Opowiedz, co widzisz” – ćwiczenie spostrzegawczości. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa „Wesoły portrecik”
– ćwiczenie sprawności ręki. Zabawa „Dokończ zdanie: Lubię z rodzicami…” – ćwiczenie w formułowaniu zdań. Zabawa
ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 2
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia społeczne – moja rodzina i ja. Rozwiązywanie zagadki o rodzinie. Oglądanie zdjęć przy-
niesionych przez dzieci. Rozmowa na temat: Co to jest rodzina?. Układanka „Rodzinna fotografia” – składanie obrazka
z części. Zabawa dydaktyczna „Kto to taki?” – poznanie nazw członków rodziny, stwarzanie sytuacji sprzyjającej swobod-
nemu wypowiadaniu się na określony temat, nabywanie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem. Wyko-
nanie ćwiczenia z KP1 – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: III 2, 3, 5; IV 2, 5, 12, 20
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem na ziemi swojej rodziny. Zabawa „Wesoły balonik” – ćwiczenie koordynacji
wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Hop, do koła”. Dzieci stoją w kole. N. mówi zdania. Jeżeli dzieci się z nimi zgadzają, to wskakują
do środka. Przykładowe zdania: Moja mama ma jasne włosy. Moja mama ma ciemne włosy. Mój tata jest wysoki. Mój
tata jest niski. Mam brata. Mam siostrę. Poznawanie sytuacji rodzinnej dzieci z grupy.
x Zabawa „Opowiedz, co widzisz”. N. pokazuje dzieciom kilka ilustracji przedstawiających rodzinę. Dzieci podzielone
na zespoły oglądają ilustracje i opowiadają, co widzą. Uzupełniają się nawzajem w zespole, aby wymienić jak najwięcej
szczegółów. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Wesoły portrecik”. Dzieci odrysowują swoją dłoń kredkami na kartkach A4 (N. im pomaga). Na rysunku dłoni
zaznaczają buzię, nos i oczy. Palce pełnią funkcję włosów. Prace wywieszamy na tablicy. Ćwiczenie sprawności ręki.
x Zabawa „Dokończ zdanie: Lubię z rodzicami…”. Zapisanie wypowiedzi dzieci na kartce. Ćwiczenie w formułowaniu zdań.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Moja rodzina i ja.
Cele:
p
oznawanie nazw członków rodziny
warzanie sytuacji sprzyjającej swobodnemu wypowiadaniu się na określony temat
s
t