Page 64 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 64

62  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik


          Środa    temat:  Mój dom.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiechy-chichy”. Zabawa „Dotknij tego” – wdrażanie
          do dokładnego wykonywania poleceń. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa plastyczna „Plastelinowa wyklejanka” –
          wyklejanie plasteliną modelu swojego domu. Zabawa dydaktyczna „Złap kolor” – utrwalanie nazw kolorów, ćwiczenie
          reakcji na sygnał. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
            obszary z podstawy programowej: I 9; III 5; IV 2, 7

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zabawa matematyczna – mój dom. Zabawa „Kolorowy deszcz”. Zabawa „Dobierz do pary” –
          dobieranie do pary figur geometrycznych o takich samych cechach. Segregowanie figur według podanych kryteriów –
          utrwalanie nazw figur geometrycznych (kwadratu, trójkąta), tworzenie zbiorów, stosowanie określeń: para, taki sam.
          Układanka „Mój dom” – kompozycje z figur geometrycznych. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenie grafomotoryki,
          utrwalenie kolorów.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – w naszej kuchni. Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem przed-
          miotów codziennego użytku jako instrumentów – poznawanie dźwięków wydobywanych z różnych przedmiotów,
          określanie elementów muzyki – natężenia (głośno, cicho, coraz ciszej i coraz głośniej).
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 2, 3, 5; IV 1, 2, 7, 8, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Dzieci, dzieci, do domu” – ćwiczenie koncentracji uwagi. Zabawy z wykorzystaniem
          sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiechy-chichy”. Dzieci naśladują różne rodzaje śmiechu – mamy: cha, cha, cha, małego dziecka:
            chi, chi, chi, babci: che, che, che. Ćwiczenie prawidłowej wymowy głosek.
             x Zabawa „Dotknij tego”. Dzieci poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu N. wydaje dzieciom
            różne polecenia (np. Dotknij samochodu), które dzieci wykonują. Dokładne wykonywanie poleceń.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa plastyczna „Plastelinowa wyklejanka”. Dzieci tworzą wyklejany plasteliną model swojego domu – lepią z plaste-
            liny wałeczki, kuleczki i inne dowolne kształty, które następnie rozpłaszczają dłonią i przylepiają do kartki, formując
            dom. Rozwijanie umiejętności manualnych.
             x Zabawa dydaktyczna „Złap kolor”. Dzieci spacerują po sali w rozsypce. Na sygnał, np. słowa: Złap kolor czerwony!,
            na wyścigi szukają w sali przedmiotów w danym kolorze, ustawiają się przy nich i dotykają ich (zasada: jedno dziecko
            dotyka jednego przedmiotu). Utrwalanie nazw kolorów, ćwiczenie reakcji na sygnał.
             x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zabawa matematyczna.
          Temat: Mój dom.
          Cele:
            s
             t
            warzanie warunków do różnorodnych sytuacji edukacyjnych, w których dzieci wykorzystują zdobyte wiadomości
            u
            trwalanie nazw figur geometrycznych (kwadratu, trójkąta)
             t
            s
            osowanie określeń: para, taki sam
            t
            worzenie zbiorów
            wiczenie grafomotoryki
            ć
            wiczenie koncentracji uwagi.
            ć
               Pomoce: figury geometryczne (kwadraty i trójkąty) różnej wielkości wycięte z papieru kolorowego, koszyk, dwie
               obręcze, dowolne nagranie z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz CD, KP1.
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69