Page 64 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 64
62 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Środa temat: Mój dom.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiechy-chichy”. Zabawa „Dotknij tego” – wdrażanie
do dokładnego wykonywania poleceń. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa plastyczna „Plastelinowa wyklejanka” –
wyklejanie plasteliną modelu swojego domu. Zabawa dydaktyczna „Złap kolor” – utrwalanie nazw kolorów, ćwiczenie
reakcji na sygnał. Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 9; III 5; IV 2, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa matematyczna – mój dom. Zabawa „Kolorowy deszcz”. Zabawa „Dobierz do pary” –
dobieranie do pary figur geometrycznych o takich samych cechach. Segregowanie figur według podanych kryteriów –
utrwalanie nazw figur geometrycznych (kwadratu, trójkąta), tworzenie zbiorów, stosowanie określeń: para, taki sam.
Układanka „Mój dom” – kompozycje z figur geometrycznych. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenie grafomotoryki,
utrwalenie kolorów. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – w naszej kuchni. Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem przed-
miotów codziennego użytku jako instrumentów – poznawanie dźwięków wydobywanych z różnych przedmiotów,
określanie elementów muzyki – natężenia (głośno, cicho, coraz ciszej i coraz głośniej).
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 2, 3, 5; IV 1, 2, 7, 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Dzieci, dzieci, do domu” – ćwiczenie koncentracji uwagi. Zabawy z wykorzystaniem
sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia artykulacyjne „Śmiechy-chichy”. Dzieci naśladują różne rodzaje śmiechu – mamy: cha, cha, cha, małego dziecka:
chi, chi, chi, babci: che, che, che. Ćwiczenie prawidłowej wymowy głosek.
x Zabawa „Dotknij tego”. Dzieci poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu N. wydaje dzieciom
różne polecenia (np. Dotknij samochodu), które dzieci wykonują. Dokładne wykonywanie poleceń.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Plastelinowa wyklejanka”. Dzieci tworzą wyklejany plasteliną model swojego domu – lepią z plaste-
liny wałeczki, kuleczki i inne dowolne kształty, które następnie rozpłaszczają dłonią i przylepiają do kartki, formując
dom. Rozwijanie umiejętności manualnych.
x Zabawa dydaktyczna „Złap kolor”. Dzieci spacerują po sali w rozsypce. Na sygnał, np. słowa: Złap kolor czerwony!,
na wyścigi szukają w sali przedmiotów w danym kolorze, ustawiają się przy nich i dotykają ich (zasada: jedno dziecko
dotyka jednego przedmiotu). Utrwalanie nazw kolorów, ćwiczenie reakcji na sygnał.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawa matematyczna.
Temat: Mój dom.
Cele:
s
t
warzanie warunków do różnorodnych sytuacji edukacyjnych, w których dzieci wykorzystują zdobyte wiadomości
u
trwalanie nazw figur geometrycznych (kwadratu, trójkąta)
t
s
osowanie określeń: para, taki sam
t
worzenie zbiorów
wiczenie grafomotoryki
ć
wiczenie koncentracji uwagi.
ć
Pomoce: figury geometryczne (kwadraty i trójkąty) różnej wielkości wycięte z papieru kolorowego, koszyk, dwie
obręcze, dowolne nagranie z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz CD, KP1.