Page 66 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 66
64 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Dzieci, dzieci, do domu”. N. wybiera chętne dziecko, które będzie odgrywało rolę mamy lub taty, i prosi je, żeby
stanęło na mecie. Pozostałe dzieci stają na linii startu. Mama lub tata mówią: Dzieci, dzieci, do domu. Dzieci odpowiadają:
Ale my się boimy i do domu nie wrócimy. Mama lub tata powtarzają: Dzieci, dzieci, do domu. Dzieci odpowiadają: Już
biegniemy i mamę/tatę łapiemy – i zaczynają biec do mety. Mama lub tata mówią: Stop. Dziecko, któremu uda się dotrzeć do
mety przed wypowiedzeniem tej komendy, zostaje nową mamą/nowym tatą. Pozostałe dzieci wracają na start. Ćwiczenie
koncentracji uwagi.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Zaczarowany atrament.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Co widzisz?” – ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i spostrzegaw-
czość. Rysowanie kredkami czynności, w których dzieci pomagają rodzicom – ćwiczenie płynności ruchów rąk. Ćwiczenia
poranne: Zestaw V. Ćwiczenia oddechowe. Obrazek dla bliskich – wyklejanka. Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 8
Zajęcia główne: ▶ Eksperymentowanie-doświadczanie – zaczarowany atrament. Rozwiązywanie zagadki. „Mój
auto portret” – malowanie portretu sokiem z cytryny, podgrzewanie pracy, obserwacja efektów – zachęcanie do ekspery-
mentowania i wyciągania wniosków wynikających z analizy przeprowadzonych doświadczeń.
obszary z podstawy programowej: I 4, 6; III 8; IV 2, 5, 8, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Obserwowanie chmur – porównywanie ich wielkości, kształtu, koloru. Odwzorowywanie kształtów
chmur na ziemi za pomocą patyka. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Co widzisz?”. N. pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające różne czynności wykonywane w domu. Dzieci
opisują, co widzą na obrazkach. N. prosi, by zwracały uwagę na szczegóły i wypowiadały się całym zdaniem. Ćwiczenia
rozwijające percepcję wzrokową i spostrzegawczość.
x Rysowanie kredkami czynności, w których dzieci pomagają rodzicom. Ćwiczenie płynności ruchów rąk.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie przez słomkę na rozsypane konfetti. Wzmacnianie przepony.
x Obrazek dla bliskich. Dzieci smarują klejem dowolny wymyślony przez siebie wzór na kartce A4 i posypują klej konfetti.
Lekko przyklepują całość ręką. Prace trafiają na wystawę. Rozwijanie kreatywności.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Zaczarowany atrament.
Cele:
zachęcanie do eksperymentowania i wyciągania wniosków wynikających z analizy przeprowadzonych doświadczeń
p
oznawanie właściwości odżywczych soku z cytryny
p
oznawanie wielozmysłowe cytryny.
Pomoce: kartki białego papieru A4, pędzelki, kilka cytryn, wyciskarka do owoców, żelazko, ręcznik papierowy,
kilka słoiczków na sok cytrynowy, plastikowe talerzyki (po jednym dla każdego dziecka).