Page 71 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 71
TYDZIEŃ 6 • Droga do przedszkola • 69
Zajęcia główne: ▶ 1. Wycieczka – na skrzyżowaniu. Rozwiązywanie zagadki. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa
obowiązujących podczas wyjścia poza teren przedszkola. Wycieczka na skrzyżowanie – praktyczne przećwiczenie przecho-
dzenia przez ulicę. Rozmowa podsumowująca wycieczkę – uświadamianie dzieciom konieczności bezwzględnego
przestrzegania przepisów ruchu drogowego, utrwalanie przepisów ruchu drogowego, poznawanie znaków drogowych.
▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 5, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa orientacyjna „Pociąg” – ćwiczenie orientacji przestrzennej. Zabawa w piaskownicy – budo-
wanie trasy dla samochodów. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Samoloty” (papieroplastyka). Dzieci składają kartkę papieru według wskazówek N., tworząc
samolot. Następnie puszczają samoloty w ruch i poprzez głębokie wdechy i wydechy próbują utrzymać je w powietrzu.
Regulowanie siły i długości wydechu.
x Rozwiązywanie zagadek obrazkowych. N. rozkłada na dywanie różne papierowe znaki drogowe symbolami w dół. Chętne
dziecko wybiera znak, podnosi go, ogląda i nazywa, a następnie pokazuje pozostałym dzieciom, które sprawdzają, czy
odgadło poprawnie. Jeśli tak, wtedy kolejne dziecko wybiera znak. Jeśli nie, dzieci wspólnie nazywają dany znak i opisują,
czego dotyczy, a N. zawiesza go na tablicy. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. N. prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i przez chwilę posłuchały odtwarza-
nych odgłosów różnych pojazdów. Dzieci próbują odgadnąć, jaki pojazd wydaje taki dźwięk (np.: samochód osobowy,
karetka pogotowia, tramwaj). Rozpoznawanie odgłosów i przypisywanie ich do określonych zjawisk.
x „Ruch uliczny” – rysowanie kredkami. Odwołanie się do doświadczeń z wycieczki, próby odwzorowywania rzeczywi-
stości w formie plastycznej, utrwalanie wiadomości o ruchu drogowym.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: wycieczka.
Temat: Na skrzyżowaniu.
Cele:
trwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wycieczki
u
u
świadomienie dzieciom konieczności bezwzględnego przestrzegania przepisów ruchu drogowego
trwalanie przepisów ruchu drogowego
u
yrabianie nawyku słuchania poleceń dorosłych
w
osowanie się do zasad obowiązujących w grupie
s
t
oznawanie znaków drogowych.
p
Przebieg zajęć:
1. N. mówi zagadkę.
Ma dwa światła, co na zmianę świecą
w dzień i w nocy, rano i wieczorem.
Pokazuje, kiedy przejść przez pasy,
bo jest… (sygnalizatorem)
Maciejka Mazan
2. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących dzieci podczas wyjścia poza teren przedszkola.
3. Omówienie celu wycieczki – wyjście na skrzyżowanie, przyglądanie się przydrożnym znakom drogowym, obserwowa-
nie ruchu pojazdów na drodze oraz pieszych.