Page 76 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 76
74 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Nie wypuść piłki”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa
z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Dzieci do domu”. Połowa uczestników staje w kole i łapie się za ręce, tworząc „domek”. Pozostałe dzieci stoją
na zewnątrz i na hasło Dzieci do domu próbują dostać się do środka. Rozwijanie umiejętności określania kierunków
w odniesieniu do drugiej osoby.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Oglądanie książek i ilustracji przedstawiających różne pojazdy – słowne opisywanie pojazdów poprzez określanie ich
koloru, wielkości i wymienianie szczegółów ich budowy oraz wyposażenia. Poszerzanie słownictwa, kształtowanie
umiejętności wypowiadania się.
x Zabawa plastyczna „Pojazd moich marzeń”. Dzieci mają do dyspozycji plastelinę, z której lepią wymarzone przez siebie
pojazdy. Prezentacja prac na wystawie dla rodziców. Ćwiczenie sprawności manualnej, koordynacji rąk i współpracy
palców.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
Temat: Bezpiecznie na drodze.
Cele:
trwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
u
kształtowanie świadomości własnego ciała
trwalanie znajomości znaków drogowych
u
raktyczne ćwiczenia w stosowaniu zasad ruchu drogowego
p
drażanie do współpracy w zespole
w
u
trwalenie pojęć: mniejszy – większy, przed – za
ozwijanie poczucia rytmu.
r
Pomoce: sześć dużych znaków drogowych na stojakach, znaki drogowe na tasiemkach (po jednym dla każdego
dziecka), tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. omawia z dziećmi poszczególne znaki i rozdaje im małe znaki kartonowe na tasiemkach, które zawieszają sobie
na szyi.
2. Zabawa dydaktyczna „Bezpiecznie na drodze”. Gdy N. delikatnie uderza w tamburyn, dzieci zaczynają maszerować
po sali w różnych kierunkach. Na mocniejsze uderzenie ustawiają się pod znakiem, którego odpowiednik mają
na szyi. Wyznaczona przez N. grupa odpowiada na pytanie, gdzie na drogach i ulicach można spotkać ten znak.
Gdy grupa odpowie, zabawa rozpoczyna się od początku. W czasie trwania zabawy N. zmienia ustawienia znaków
na stojakach.
3. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 12. Dzieci uzupełniają ilustrację nalepkami zgodnie z poleceniem. Określanie położenia
przedmiotów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Nie wypuść piłki”. N. wytycza koło, a dzieci stają na jego obwodzie. Mają za zadanie kopać do siebie piłkę,
tak aby nie wypadła poza koło. Ćwiczenie motoryki, koordynacji ruchów.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).