Page 81 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 81
TYDZIEŃ 7 • Leśne odgłosy • 79
Środa temat: Leśne ludziki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie artykulacyjne „Wiatr”. Zabawa dydaktyczna „Co kryje się w kąciku
przyrody?” – ćwiczenia płynności wymowy. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa słowna – układanie swobodnego
tekstu – poszerzanie słownictwa czynnego i biernego. Taniec „Leśnych ludzików” – kształtowanie poczucia rytmu. Zabawa
ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 12, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczne – leśne ludziki. Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan Dary jesieni –
wdrażanie do poszanowania przyrody i zwrócenie uwagi na piękno otaczającego świata. Rozmowa na temat darów jesieni.
Wykonanie leśnych ludzików z kasztanów i żołędzi według własnego projektu – nabywanie świadomości operowania
materiałem przyrodniczym. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – rozwijanie spostrzegawczości. ▶ 2. Zajęcia umuzykalnia-
jące – co jesienią w parku gra? Nauka piosenki Co jesienią w parku gra? poprzez osłuchanie się z nią. Zabawy rytmiczne.
obszary z podstawy programowej: II 10, 11; III 1, 5; IV 2, 3, 7, 8, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze z wykorzystaniem lupy – poszukiwanie domków małych zwierząt. Zabawy
z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 10, 11; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie artykulacyjne „Wiatr”. Dzieci naśladują szum wiatru szszsz (język znajduje się za górnymi zębami, zęby są
przybliżone, usta tworzą ryjek).
x Zabawa dydaktyczna „Co kryje się w kąciku przyrody?”. Dzieci porównują zgromadzone wcześniej w kąciku przyrody
okazy z tymi przyniesionymi poprzedniego dnia z parku – pod względem wielkości, barwy i liczby. Ćwiczenia płynności
wymowy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna – układanie swobodnego tekstu. Dzieci wymyślają krótką historyjkę o leśnym ludziku zrobionym
z darów jesieni. N. zapisuje wypowiedzi dzieci. Poszerzanie słownictwa czynnego i biernego.
x Taniec „Leśnych ludzików”. Dzieci tańczą przy dowolnej muzyce w parach i pojedynczo zgodnie z własnymi potrze bami
i wyobrażeniami. Kształtowanie poczucia rytmu.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Leśne ludziki.
Cele:
w
drażanie do poszanowania przyrody i zwrócenie uwagi na piękno otaczającego świata
b
udzenie wrażliwości dotykowej
n
abywanie świadomości operowania materiałem przyrodniczym
p
oszerzanie słownictwa
ozwijanie sprawności manualnej.
r
Pomoce: tekst wiersza Maciejki Mazan Dary jesieni, kasztany i żołędzie z wykonanymi wcześniej otworkami,
liście z różnych drzew, wykałaczki, KP1.