Page 84 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 84
82 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Czwartek temat: Gdzie schował się jeżyk?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z elementem czworakowania „Marsz jeżyka”. Zabawa dydaktyczna „Zgadnij,
o czym mówię” – ćwiczenia w mówieniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Ćwiczenia oddechowe „Wiaterek”. Zabawa słowna
„Ile słów znacie o wiewiórce?” – tworzenie swobodnego tekstu, wzbogacanie słownictwa – kształtowanie gotowości do nauki
czytania i pisania. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 2, 5
Zajęcia główne: ▶ Zabawa matematyczna – gdzie schował się jeżyk? Zabawa ruchowa „Wirujące listki”. Zabawy
dydaktyczne „Gdzie ukrył się jeż?” i „Jeżyk śpi” – ćwiczenia w przeliczaniu elementów zbioru. Wykonanie ćwiczenia z KP1 –
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: I 9; II 11, 15; IV 2, 5, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Znajdź drzewo, z którego jest ten liść” – rozpoznawanie wybranych drzew. Gromadzenie
darów jesieni do kącika przyrody. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Marsz jeżyka”. N. ustawia w sali różne przeszkody. Dzieci-jeżyki maszerują po sali na czworakach, omijając
przeszkody. Kiedy N. mówi: Jeżyk śpi – wszystkie dzieci-jeżyki zasypiają, tzn. zatrzymują się i zwijają się w kulkę. Zabawę
powtarzamy kilka razy. Wprowadzanie atmosfery dobrej zabawy.
x Zabawa dydaktyczna „Zgadnij, o czym mówię”. N. kładzie przed dziećmi 2–3 przedmioty. Podaje cechę jednego z nich.
Zadaniem dzieci jest odgadnąć, o którym przedmiocie mówi. Następnie chętne dziecko podaje cechę charakterystyczną
jednego z przedmiotów, a pozostałe zgadują. Ćwiczenia w mówieniu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Wiaterek”. Dzieci dmuchają na paski papieru przyklejone do dolnej wargi. Poszerzanie pojem-
ności płuc.
x Zabawa słowna „Ile słów znacie o wiewiórce?”. N. pyta dzieci: Ile znacie słów, którymi można opisać wiewiórkę oraz
jej zwyczaje?. Dzieci wypowiadają się całymi zdaniami, a N. je zapisuje. Tworzenie swobodnego tekstu, wzbogacanie
słownictwa – kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa matematyczna.
Temat: Gdzie schował się jeżyk?
Cele:
p
rzeliczanie elementów zbioru
r
ozpoznawanie kształtów liści z trzech różnych drzew
r
ozwijanie spostrzegawczości
p
oznawanie zwyczajów jeża
ć
wiczenia w liczeniu.
Pomoce: liście z trzech rodzajów drzew (najlepiej zebrane w czasie wycieczki), trzy pudełka z narysowanymi na
nich kształtami liści, maskotka jeżyka (lub jeżyk zrobiony z materiału przyrodniczego, np. kasztanów naszpiko-
wanych kawałkami wykałaczek), tamburyn, dowolne nagranie z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz CD, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Wirujące listki”. N. wybiera troje chętnych dzieci, które będą drzewami. Pozostałe dzieci zamieniają się w listki
i swobodnie poruszają się wokół drzew przy muzyce. Na przerwę w nagraniu listki opadają – dzieci przykucają pod
wybranymi przez siebie drzewami. Zabawę powtarzamy kilka razy.