Page 89 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 89
TYDZIEŃ 8 • Kącik zabawek • 87
Cele:
doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji plastycznych
p
odnoszenie poczucia własnej wartości
b
udzenie kreatywności
trwalanie nazw kolorów: żółty, czerwony, zielony, niebieski.
u
Pomoce: kolorowe farby plakatowe (żółta, czerwona, zielona, niebieska), pędzle, korki lub zakrętki od butelek,
mocny klej, kartki w czterech kolorach (żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim), kartki A4, plastikowe talerze
na farby, tamburyn, KA.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Kolorowy świat”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm tamburynu. Gdy N. przerywa grę i podnosi
do góry kartkę, dzieci wykonują określone ruchy (żółta kartka – podskakują, czerwona – stają na jednej nodze, zielona –
przykucają, niebieska – stają nieruchomo). Gdy N. wznawia grę, ponownie chodzą po sali.
2. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat kolorów. Kojarzenie kolorów z przedmiotami lub zjawiskami
z otoczenia (np. żółty – słońce, zielony – trawa).
3. Wykonanie stempli według instrukcji z wykorzystaniem gotowych elementów – KA, k. 5. Dzieci wyjmują szablony
zabawek. Do każdego z nich przyklejają korek lub zakrętkę od butelki – to będzie uchwyt. Następnie maczają
stempelki w farbie o wybranym kolorze i odciskają je na kartce. Tworzą własną, różnokolorową, drukowaną kompo-
zycję.
4. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5. Prezentacja wykonanych przez dzieci prac i zorganizowanie wystawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Zrób to, co mówię”. Dzieci poruszają się po ogrodzie. Na sygnał gwizdka zatrzymują się i wykonują polecenie
N., np.: robimy koło, przykucamy. Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Lubimy się bawić zabawkami.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Mechaniczny piesek”. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII.
Zabawa „Moja zabawka” – ćwiczenie orientacji przestrzennej względem siebie. Zabawa matematyczna „Liczymy zabawki”
– ćwiczenia w liczeniu. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa matematyczna – lubimy się bawić zabawkami. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrow-
skiej Kto się bawi. Rozmowa na temat treści wiersza. Zabawy dydaktyczne „Lubimy się bawić zabawkami”, „Zapraszam
do mnie” – określanie rodzajów, utrwalanie nazw zabawek. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenia w opowiadaniu,
rozpoznawanie różnych stanów emocjonalnych. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – zabawki i my. Słuchanie miniatury
fortepianowej Dymitra Kabalewskiego Błazny cyrkowe. Nauka prostego układu choreograficznego – kształtowanie wyobraźni
ruchowej i muzycznej, kształtowanie ekspresji ruchu.
obszary z podstawy programowej: II 1; III 8; IV 2, 3, 4, 7, 8, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Karuzela” – wdrażanie do współdziałania w zespole. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu
terenowego. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5