Page 88 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 88
86 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
– Czym dzieci różnią się od siebie, a w czym są podobne?
– Czy to prawda, że dzieci bywają czasem niegrzeczne? Jak się wtedy zachowują?
4. Zabawa „Dokończ zdanie: Lubimy się bawić…”. N. zapisuje wypowiedzi dzieci na arkuszu szarego papieru.
5. Zabawa dydaktyczna „Dobieranka”. N. dzieli dzieci na pięć zespołów i rozdaje im koperty z zestawami obrazków.
Zadanie dzieci polega na dobraniu obrazków na zasadzie przeciwieństw: gruby – chudy, wysoki – niski, wesoły – smutny
itp. Każdy zespół, który skończy, podnosi ręce.
6. Zabawa integracyjna „Iskierka”. Dzieci stoją w kole i na zakończenie zabawy przekazują sobie iskierkę – uścisk dłoni.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Szybko do domu”. Dzieci rysują patykiem na ziemi domek dla siebie. Następnie zaczynają spacerować. Gdy N.
podrzuci piłkę wysoko do góry, dzieci chowają się do własnych domków. Gdy piłka leży na ziemi, dzieci spacerują
po ogrodzie. Zabawę powtarzamy kilka razy. Ćwiczenie pamięci wzrokowej.
x Zabawy dowolne w piaskownicy. Poznawanie właściwości piasku.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Zabawa kolorami w drukowanie.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij klocek”. „O jakiej zabawce mówię?” – rozwiązy-
wanie zagadek. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Skąd słychać?”. Zabawa ruchowa orien-
tacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – zabawa kolorami w drukowanie. Zabawa „Kolorowy świat”.
Rozmowa na temat kolorów. Wykonanie stempli z KA – tworzenie własnej, różnokolorowej, drukowanej kompozycji,
utrwala nie nazw kolorów. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1; IV 2, 8, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Zrób to, co mówię” – rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Zabawa ruchowa
rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij klocek”. Dzieci zgniatają kartkę papieru, formując klocek, po czym zdmuchują go
z dłoni. Regulowanie oddechu.
x „O jakiej zabawce mówię?” – rozwiązywanie zagadek. N. opisuje słownie jedną z zabawek znajdujących się w sali,
a dzieci próbują odgadnąć, o jaką zabawkę chodzi. Rozwijanie logicznego myślenia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Skąd słychać?”. N. wybiera czworo dzieci i prosi, aby stanęły w czterech kątach sali.
Pozostałe dzieci siadają w kole z zamkniętymi oczami. Jedno z wybranych dzieci odzywa się, a dzieci z koła mają
odgadnąć, z której strony słychać głos. Ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Zabawa kolorami w drukowanie.