Page 93 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 93
TYDZIEŃ 8 • Kącik zabawek • 91
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Kto zmienił miejsce?”. Dzieci siedzą w kręgu. N. prosi chętne dziecko, aby dokładnie przyjrzało się dzieciom
w kręgu i odwróciło, a wówczas jedno dziecko zmienia swoje miejsce. Wybrane dziecko ponownie się odwraca i próbuje
odgadnąć, kto zmienił miejsce. Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie pamięci wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Pajacyki”. Dzieci dobierają się w pary. Jedno z nich jest pajacykiem – stoi w lekkim rozkroku,
podczas gdy drugie dziecko z pary dmucha na nie raz mocniej, raz słabiej, tak jakby chciało przewrócić pajacyka.
Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
x „Przygoda Trampolinka” – opowiadanie wymyślonej przygody Trampolinka połączone z animowaniem jego sylwety
(KA, k. 31). Ćwiczenia w mówieniu.
x Układanka „Wąż”. N. kładzie na dywanie klocki i prosi, aby dzieci wspólnie ułożyły z nich jak najdłuższego węża – pod-
kreślenie konieczności współpracy. Wdrażanie do współdziałania w zespole.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: eksperymentowanie-doświadczanie.
Temat: Bańki mydlane.
Cele:
b
udzenie nastroju radosnego ożywienia
r
ozbudzanie ciekawości poznawczej
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
s
amodzielne odkrywanie właściwości rzeczy i zjawisk.
Pomoce: tekst wiersza Urszuli Piotrowskiej Taniec baniek mydlanych, płyn do robienia baniek mydlanych, gliceryna,
kubeczki jednorazowe i słomki (dla każdego dziecka), bawełniana rękawiczka.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna „Balonik”. Dzieci stoją w kręgu i mówią wspólnie z N. tekst: Baloniku nasz malutki, rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i trach. Na słowo trach przewracają się na podłogę. Zabawę powtarzamy trzy razy.
2. N. recytuje wiersz.
Taniec baniek mydlanych
Puszczały dzieci bańki mydlane,
a bańki nagle zaczęły taniec .
Porwał je wietrzyk do pląsów skory,
a tęcza swoje dała kolory .
Poszybowały, hen, ku obłokom,
nikt ich nie złapie, bo są wysoko .
Słonko zdziwione na bańki patrzy,
jak z promykami grają teatrzyk .
Nie zabawiły długo wśród chmurek,
wirują w tańcu w górę i w górę,
i już je widać w świetle księżyca,
każda się nimi gwiazdka zachwyca
i opowiada bańkowe baśnie…
Niech ci się przyśnią, gdy dzisiaj zaśniesz .
Urszula Piotrowska
3. Zabawa badawcza „Kolorowe bańki jak balonik”. Dzieci otrzymują kubeczki z ciepłą wodą z płynem i gliceryną (pro-
porcja 10:1 – 10 łyżek wody, 1 łyżka płynu i odrobina gliceryny). Swobodnie wdmuchują powietrze przez słomkę do
kubeczka i obserwują, jak tworzą się bańki. Wydmuchują bańki przez słomkę.