Page 92 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 92

90  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



            wyjściowej „na baczność”). Może też pokazać skoki tzw. wykroczne (jedna noga do przodu, druga do tyłu i przeskoki
            ze zmianą nóg), ale ta wersja pajacyka jest trudna i tylko niektóre dzieci potrafią wykonać ją poprawnie. Dzieci mogą
            również wymyślić własne wersje skoku pajaca.
          6.  Prosty układ choreograficzny do miniatury Kabalewskiego. Dzieci stoją w rozsypce przed N., który przedstawia krótkie
            wprowadzenie do zabawy. Były sobie dwa pajace, jeden duży, drugi mały. Bardzo chciały zostać klaunami cyrkowymi
            i móc występować na cyrkowej arenie. Chciały zatańczyć przed widownią i po występie zebrać ogromne brawa. Ćwiczyły
            więc różne skoki, kroki i ukłony. A wyglądało to właśnie tak. Następnie N. wyjaśnia, że będzie pokazywał, co robiły
            pajace, a dzieci mają go naśladować.
               x „Taniec dużego pajaca” (pierwszy pokaz tematu muzycznego). N. i dzieci wykonują cztery rytmiczne, nie za szybkie
               skoki rozkroczne z klaśnięciem nad głową i powrotem oraz cztery rytmiczne, zgodne z muzyką ukłony raz z jedną,
               raz z drugą ręką na sercu i skłonem głowy – ruchy pokazujące doświadczonego dużego pajaca, który pewnie skacze
               i kłania się widowni siedzącej po jednej i po drugiej stronie.
               x „Taniec małego pajaca” (drugi pokaz tematu muzycznego, w smutnej tonacji molowej). N. i dzieci wykonują te same
               ruchy co w pierwszym przypadku, tylko nieśmiałe, ostrożne, mało zamaszyste – ruchy pokazujące niezbyt pewnego
               siebie początkującego małego pajaca, który ma tremę.
               x „Mały pajacyk ucieka” (łącznik muzyczny). N. i dzieci robią po kilka kroczków i zatrzymują się zgodnie z muzyką
               trzy razy – mały pajacyk zląkł się i ucieka. Następnie głośno stąpają, wracając na miejsce, z którego wyszły – pajacyk
               nabrał odwagi i wraca.
               x „Taniec dużego i małego pajaca” (trzeci pokaz tematu). N. i dzieci wykonują cztery rozkroczne skoki z klaśnięciem
               i powrotem oraz trzy ukłony raz z jedną, raz z drugą ręką na sercu i skłonem głowy, a z trzeciego ukłonu podnoszą
               się na końcowe trzy mocne akordy, wyciągając trzykrotnie w górę ręce, za każdym razem coraz wyżej – tak jak to robią
               prawdziwi artyści po zakończeniu niesamowitego występu.
            Jeżeli taniec-opowieść spodoba się dzieciom, można całość powtórzyć jeszcze dwa, trzy razy. Na koniec N. chwali dzieci
            i informuje je, że kompozytor zatytułował ten utwór Błazny cyrkowe.
            Uwaga: Ten układ – wyćwiczony, uporządkowany i opracowany w innym ustawieniu (np. półkole, szachownica czy dwa
            rzędy) w kolorowych strojach klaunów, błaznów i pajacyków lub z kolorowymi rekwizytami – dzieci mogą zaprezento-
            wać na dowolnej uroczystości (np. z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa „Karuzela”. Dzieci trzymają się za ręce w kole i poruszają się w prawą stronę. Na hasło: zmiana idą w lewą
            stronę. Na hasło: stop zatrzymują się i wykonują polecenie N. (np. kucamy, stajemy na jednej nodze). Karuzela może
            poruszać się szybciej lub wolniej, należy jedynie zwrócić dzieciom uwagę, aby się nie rozerwała. Wdrażanie do współ-
            działania w zespole.
             x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Czwartek    temat:  Bańki mydlane.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Kto zmienił miejsce?” – ćwiczenie pamięci wzrokowej. Ćwiczenia
          poranne: Zestaw VIII. Ćwiczenia oddechowe „Pajacyki”. „Przygoda Trampolinka” – tworzenie swobodnych tekstów połą-
          czone z animowaniem sylwety Trampolinka – ćwiczenia w mówieniu. Układanka „Wąż” – wdrażanie do współdziałania
          w zespole. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 2, 14

          Zajęcia główne:   ▶  Eksperymentowanie-doświadczanie – bańki mydlane. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej
          Taniec baniek mydlanych. Zabawa badawcza „Kolorowe bańki jak balonik”. Zabawa „Złap bańkę” – rozwijanie myślenia
          przyczynowo-skutkowego, samodzielne odkrywanie właściwości rzeczy i zjawisk.
            obszary z podstawy programowej: III 5, 8; IV 2, 3, 13, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Bańki mydlane” – ćwiczenia oddechowe. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem
          „Przepychanka”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97