Page 83 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 83
TYDZIEŃ 7 • Leśne odgłosy • 81
3. N. proponuje wysłuchanie piosenki Co jesienią w parku gra? (CD), prosząc, by dzieci słuchały uważnie i starały się
zapamiętać jak najwięcej przykładów „jesiennego grania” występujących w piosence.
Co jesienią w parku gra? słowa: Urszula Piotrowska
muzyka: Magdalena Melnicka-Sypko
C Dm G
-
-
-
1. Co je sieni w par - ku gra? Li-stek nu ci:w a - nie ja,
1. 2.
Dm G C Am F G C C
-
-
bo szeleszcz szu, szu, szu i ko - y - sz park do snu. snu.
1 . Co jesienią w parku gra? 3 . Wtem do parku wpada wiatr,
Listek nuci: właśnie ja, dmucha, wyje, że aż strach .
bo szeleszczę szu, szu, szu Gwiżdże w uszy wiu, wiu, wiu,
i kołyszę park do snu . aż brakuje wszystkim tchu .
Bo szeleszczę szu, szu, szu Gwiżdże w uszy wiu, wiu, wiu,
i kołyszę park do snu . aż brakuje wszystkim tchu .
2 . Kasztan woła: oj, nie, nie, 4 . Jesień mówi: szkoda zwad,
przecież słychać tylko mnie, można w zgodzie pięknie grać .
głośno bębnię ram, tam, tam Wietrzyk, kasztan, żołądź, liść
i z żołędziem w parze gram . wielki koncert dadzą dziś .
Głośno bębnię ram, tam, tam Wietrzyk, kasztan, żołądź, liść
i z żołędziem w parze gram . wielki koncert dadzą dziś .
Po przesłuchaniu piosenki N. przez chwilę rozmawia z dziećmi na temat jej treści.
4. Nauka piosenki poprzez osłuchanie się i zabawę z piosenką. N. dzieli dzieci na trzy grupy – kasztany i żołędzie, liście
oraz wietrzyki – i ustawia je w trzech różnych miejscach sali, a sobie przydziela rolę Jesieni.
Każda grupa ma się uaktywniać w czasie zwrotki opowiadającej o odtwarzanych przez nią bohaterach piosenki.
W czasie pierwszej zwrotki listki tańczą kołyszącym się krokiem. W czasie drugiej zwrotki kasztanki i żołędzie skaczą
obunóż, a następnie (od słów głośno bębnię…) bębnią otwartymi dłońmi w podłogę. W czasie trzeciej zwrotki na
środek sali wypadają wietrzyki i głośno wołają: wiu, wiu. Każda grupa wraca na swoje miejsce. W ostatniej zwrotce
N.-Jesień śpiewem godzi „jesiennych muzykantów”, a dzieci powtarzają za nim: Wietrzyk, kasztan, żołądź, liść wielki
koncert dadzą dziś. Zabawę powtarzamy trzy razy, wymieniając grupy rolami, aby wszystkie dzieci mogły odgrywać
każdy typ bohaterów z piosenki.
5. Zabawa muzyczna „Jesienny koncert”. Dzieci są wciąż podzielone na takie grupy jak poprzednio. N. rozdaje: liściom –
liście lub kawałki gazet (będą nimi pocierać, aby uzyskać odgłos szeleszczenia), kasztanom i żołędziom – kasztany
i żołędzie (będą nimi stukać o podłogę, aby uzyskać odgłos spadania), wietrzykom – puste butelki (będą w nie dmuchać,
aby uzyskać odgłos wiatru – N. wcześniej pokazuje im, jak to zrobić). Wszystkie grupy przez chwilę ćwiczą na swoich
„instrumentach”. N. jako Jesień dyryguje jesienną orkiestrą. Kiedy dyryguje dużymi, zamaszystymi ruchami – muzycy
grają jak najgłośniej, gdy wykonuje ruchy małe, tuż przed sobą – grają cicho. N. może wypróbować wiele wariantów
w zależności od predyspozycji dzieci i własnej fantazji.
III Zajęcia w ogrodzie
x Spacer po ogrodzie w poszukiwaniu domków małych zwierząt – obserwowanie przez lupę. Rozwijanie zainteresowania
przyrodą.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).