Page 82 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 82
80 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Dary jesieni
Co nam jesień przynosi w prezencie?
Wiemy, wiemy! Kasztany, żołędzie,
a do tego orzechy i liście .
Czy lubimy je? No, oczywiście!
Bo z żołędzi robimy ludziki,
a z kasztanów są dla nich koniki,
złoty liść wkłada się do dzbanuszka,
a orzechy trafiają do brzuszka .
Maciejka Mazan
2. Rozmowa na temat wiersza oraz porządkująca wiadomości o darach jesieni: kasztanach, żołędziach, liściach itp. Dzie-
lenie się doświadczeniami.
3. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x wybranie przez każde dziecko potrzebnych materiałów przyrodniczych
x wykonanie leśnych ludzików według własnego projektu – połączenie kasztanów, żołędzi i liści za pomocą wyka łaczek.
4. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 13.
6. Prezentacja wykonanych przez dzieci prac i zorganizowanie wystawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Co jesienią w parku gra?
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie uważnego słuchania
kształtowanie wyobraźni ruchowej i muzycznej
r
ozwijanie aparatu mowy
u
wrażliwianie na różnice w natężeniu (cicho – głośno) i wysokości dźwięku (wysoki – niski)
r
ozwijanie świadomości własnego ciała.
Pomoce: nagranie piosenki Co jesienią w parku gra? (CD), tamburyn, trójkąt, bębenek z pałeczką, kilka kasztanów
i żołędzi, puste butelki plastikowe o pojemności 0,3 lub 0,5 l (np. po soku, wodzie mineralnej), suche liście lub
gazety.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa wstępna „Spacer po parku”. Dzieci chodzą po sali marszowym krokiem w rytm uderzeń w tamburyn. Zacho-
wują się tak, jakby były w parku – rozglądają się dookoła i nasłuchują „parkowych odgłosów”. Gdy tamburyn milknie
(N. w tym czasie zmienia instrument), dzieci zastygają, nasłuchując. Potem wykonują różne czynności w zależności
od tego, jaki usłyszą instrument i typ dźwięku:
x pojedyncze uderzenia pałeczką w bębenek – kucają i zbierają kasztany
x kilka uderzeń w trójkąt – wspinają się na palce, żeby obejrzeć ostatni listek, który jeszcze nie spadł z drzewa
x ciche skrobanie palcami w membranę bębenka – brodzą w suchych liściach, przy każdym kroku naśladując odgłos
przesuwanych liści poprzez wypowiadanie sylaby szu
x głośne i następujące szybko po sobie uderzenia pałeczką w bębenek – zasłaniają rękami głowę, chroniąc ją przed
gwałtowną ulewą.
2. N. przywołuje dzieci do siebie i pyta: Co gra jesienią w parku? Co można w nim usłyszeć? Jakie odgłosy?. Dzieci próbują
odpowiedzieć, częściowo zainspirowane poprzednią zabawą.