Page 77 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 77

TYDZIEŃ 7  •  Leśne odgłosy  •  75




            TYDZIEŃ 7    Leśne odgłosy




            Poniedziałek    temat:  Skarby Trampolinka.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Jesienna pajęczyna”. Zabawa „Kto się ukrył za parawanem?”
            – ćwiczenie percepcji słuchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa plastyczna „Jeżyk” – ćwiczenia rozmachowe
            mięśni ręki. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia przyrodnicze – skarby Trampolinka. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej
            Trampolinek szuka skarbów jesieni. Rozmowa na temat treści opowiadania – kształtowanie umiejętności analizowania
            tekstu. Zabawa „Dzik”. Kolaż „Gdzie schowała się wiewiórka?” – poznawanie zwyczajów niektórych zwierząt przygotowu-
            jących się do zimy, posługiwanie się określeniami: na, pod, obok.
              obszary z podstawy programowej: III 1, 5; IV 2, 3, 8, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – wyszukiwanie gatunków małych zwierząt. Zabawa „Gdzie on/ona się
            ukrywa?” – ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integrująca „Jesienna pajęczyna”. Dzieci siadają w kręgu. N. mówi swoje imię, po czym rzuca kłębek włóczki
              do losowo wybranego dziecka i wymawia jego imię. Dziecko, które złapie włóczkę, rzuca ją w identyczny sposób do
              następnej osoby. Podczas rzucania należy koniecznie przytrzymywać nitkę, tak aby włóczka podczas kolejnych rzutów się
              rozwijała, tworząc plątaninę na wzór pajęczyny. Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole.
              x Zabawa „Kto się ukrył za parawanem?”. Chętne dziecko ukryte za parawanem odzywa się, mówiąc naturalnym głosem.
              Zadaniem grupy jest odgadnąć, kto się ukrył. Ćwiczenie percepcji słuchowej.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa plastyczna „Jeżyk”. Każde z dzieci otrzymuje plastelinę, ugniata ją, lepi z niej jeżyka i nadaje mu imię. Z prac
              organizujemy wystawę. Ćwiczenia rozmachowe mięśni ręki.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne
            Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
            Temat: Skarby Trampolinka.
            Cele:
              p
              oznawanie zwyczajów niektórych zwierząt przygotowujących się do zimy
              w
              drażanie do uważnego słuchania tekstu
              kształtowanie umiejętności analizowania tekstu
              p
              osługiwanie się określeniami: na, pod, obok
               t
              s
              warzanie sytuacji do swobodnego wypowiadania się
              drażanie do łączenia przyczyny ze skutkiem.
              w
                 Pomoce: tekst opowiadania Urszuli Piotrowskiej Trampolinek szuka skarbów jesieni, kartka A4 z narysowanym
                 konturem wiewiórki (po jednej dla każdego dziecka), klej, kształty liści wycięte z kolorowych czasopism, nagranie
                 z dowolną muzyką, odtwarzacz CD.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82