Page 77 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 77
TYDZIEŃ 7 • Leśne odgłosy • 75
TYDZIEŃ 7 Leśne odgłosy
Poniedziałek temat: Skarby Trampolinka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Jesienna pajęczyna”. Zabawa „Kto się ukrył za parawanem?”
– ćwiczenie percepcji słuchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa plastyczna „Jeżyk” – ćwiczenia rozmachowe
mięśni ręki. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia przyrodnicze – skarby Trampolinka. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej
Trampolinek szuka skarbów jesieni. Rozmowa na temat treści opowiadania – kształtowanie umiejętności analizowania
tekstu. Zabawa „Dzik”. Kolaż „Gdzie schowała się wiewiórka?” – poznawanie zwyczajów niektórych zwierząt przygotowu-
jących się do zimy, posługiwanie się określeniami: na, pod, obok.
obszary z podstawy programowej: III 1, 5; IV 2, 3, 8, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze – wyszukiwanie gatunków małych zwierząt. Zabawa „Gdzie on/ona się
ukrywa?” – ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca „Jesienna pajęczyna”. Dzieci siadają w kręgu. N. mówi swoje imię, po czym rzuca kłębek włóczki
do losowo wybranego dziecka i wymawia jego imię. Dziecko, które złapie włóczkę, rzuca ją w identyczny sposób do
następnej osoby. Podczas rzucania należy koniecznie przytrzymywać nitkę, tak aby włóczka podczas kolejnych rzutów się
rozwijała, tworząc plątaninę na wzór pajęczyny. Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole.
x Zabawa „Kto się ukrył za parawanem?”. Chętne dziecko ukryte za parawanem odzywa się, mówiąc naturalnym głosem.
Zadaniem grupy jest odgadnąć, kto się ukrył. Ćwiczenie percepcji słuchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Jeżyk”. Każde z dzieci otrzymuje plastelinę, ugniata ją, lepi z niej jeżyka i nadaje mu imię. Z prac
organizujemy wystawę. Ćwiczenia rozmachowe mięśni ręki.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Skarby Trampolinka.
Cele:
p
oznawanie zwyczajów niektórych zwierząt przygotowujących się do zimy
w
drażanie do uważnego słuchania tekstu
kształtowanie umiejętności analizowania tekstu
p
osługiwanie się określeniami: na, pod, obok
t
s
warzanie sytuacji do swobodnego wypowiadania się
drażanie do łączenia przyczyny ze skutkiem.
w
Pomoce: tekst opowiadania Urszuli Piotrowskiej Trampolinek szuka skarbów jesieni, kartka A4 z narysowanym
konturem wiewiórki (po jednej dla każdego dziecka), klej, kształty liści wycięte z kolorowych czasopism, nagranie
z dowolną muzyką, odtwarzacz CD.