Page 75 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 75
TYDZIEŃ 6 • Droga do przedszkola • 73
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Mój pojazd.
Cele:
u
trwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
warzanie okazji do realizowania samodzielnych projektów
s
t
ozwijanie umiejętności projektowania przedmiotów oraz ich wykonania według ustalonego planu
r
p
oznawanie właściwości plastycznych różnych materiałów
r
ozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni.
Pomoce: papier kolorowy, klej, czarne kółka wycięte z bloku technicznego, rurki po papierze toaletowym, białe
waciki kosmetyczne, tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Samochody”. N. wystukuje rytm na tamburynie, a dzieci swobodnie poruszają się po sali, naśladując
jazdę samochodem. Na przerwę w grze dzieci-samochody zatrzymują się. Ruszają ponownie, gdy znów usłyszą tamburyn.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat bezpiecznego poruszania się po drodze. Dzielenie się doświadcze-
niami.
3. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów wykonania pojazdu:
x wybranie przez każde dziecko jednej rurki po papierze toaletowym, kartki papieru kolorowego, czterech czarnych
kółek i czterech wacików
x oklejenie rurki papierem kolorowym w wybranym kolorze
x doklejenie do rurki czterech czarnych kółek
x wyklejenie felg na kołach wacikami kosmetycznymi.
4. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5. Prezentacja wykonanych pojazdów i zorganizowanie wystawy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Slalom dla samochodów”. N. wyznacza za pomocą chorągiewek trasę dla samochodów. Dzieci otrzymują krąż-
ki, które posłużą im za kierownice. Na sygnał gwizdka dzieci-samochody ruszają i przejeżdżają całą trasę. Kto dojedzie
do mety jako pierwszy, zostaje nagrodzony oklaskami – wprowadzenie elementu rywalizacji. Ćwiczenie koordynacji
wzrokowo-ruchowej i równowagi.
x Dzieci bawią się dowolnie obręczami.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Bezpiecznie na drodze.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dzieci do domu” – rozwijanie umiejętności określania kierunków w od-
niesieniu do drugiej osoby. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Oglądanie książek i ilustracji przedstawiających różne pojazdy
– słowne opisywanie wyglądu pojazdów, poszerzanie słownictwa oraz umiejętności wypowiadania się. Zabawa plastyczna
„Pojazd moich marzeń” – ćwiczenie sprawności manualnej, koordynacji rąk i współpracy palców. Zabawa ruchowa skoczna
„Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 2, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – bezpiecznie na drodze. Praktyczne ćwiczenia utrwalające znajomość
zasad bezpiecznego poruszania się po drodze oraz znaków drogowych. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – utrwalenie pojęć:
mniejszy – większy, przed – za.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 1, 2, 9, 14