Page 79 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 79
TYDZIEŃ 7 • Leśne odgłosy • 77
Złapała Trampolinka za rączkę i pociągnęła w kierunku polany . Stała tam jarzębina . Tak, to ją zdobiły korale – owoce
jarzębiny . Chyba ktoś urządził sobie ucztę, bo pod drzewem leżały kuleczki . Trampolinek pozbierał je starannie .
Miał już cztery skarby .
– Wspaniała zabawa – powiedział do wietrzyka i wiewiórki – ale muszę wracać do przedszkola . Moi przyjaciele
będą się o mnie martwić .
– A może przyprowadzisz ich tutaj? – Wiewiórka klasnęła w łapki .
– Hej hop, na pewno przyjdziemy – podskakiwał radośnie Trampolinek . – Do zobaczenia!
Urszula Piotrowska
2. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– Gdzie Trampolinek wybrał się na spacer?
– Kogo najpierw spotkał Trampolinek?
– Czyje szeleszczące głosiki usłyszał Trampolinek?
– Kogo jeszcze spotkał Trampolinek w parku?
– Co najbardziej lubi wiewiórka, a co dzik?
– Kto nosi jesienią czerwone korale?
3. Zabawa „Dzik”. W czasie odtwarzania muzyki dzieci-dziki maszerują po dywanie na czworakach. Gdy muzyka cichnie,
dzieci-dziki nieruchomieją – zasypiają i głośno chrapią. Zabawę powtarzamy.
4. Kolaż „Gdzie schowała się wiewiórka?”. Dzieci otrzymują kartki A4 z narysowanym konturem wiewiórki. Ich zadanie
polega na naklejeniu na kartkę kompozycji z wykorzystaniem wyciętych z kolorowych czasopism liści – wiewiórka
poszukuje żołędzi pod listkami.
5. Zorganizowanie wystawy prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na wyszukiwanie gatunków małych
zwierząt – poznanie ich nazw. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
x Zabawa „Gdzie on/ona się ukrywa?”. Chętne dziecko chowa się w ogrodzie, a w tym czasie pozostałe dzieci stoją tyłem
i liczą wspólnie z N. do dziesięciu. Następnie dzieci odwracają się i szukają ukrytej osoby. Ćwiczenie spostrzegawczości
i umiejętności liczenia.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: W parku.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Wyścig listków”. Rozwiązywanie zagadek słownych – roz-
wijanie logicznego myślenia. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Wykonanie pracy plastycznej – uzupełnienie kompozycji
poprzez malowanie farbami; ćwiczenia oddechowe. „Celuj do bramki” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 1, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Wycieczka – w parku. Omówienie zasad zachowania się podczas wycieczki. Spacer po
parku i zbieranie różnych okazów przyrody. Rozmowa na temat darów jesieni – nazywanie ich, określanie ich wyglądu
i pochodzenia. Umieszczenie okazów przyrody w kąciku przyrody. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8, 11; IV 2, 5, 12, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zbieranie w ogrodzie liści – nazywanie drzew, z których pochodzą. Układanie bukietów.
Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18