Page 80 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 80
78 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Wyścig listków”. Dzieci ustawione na linii startu kładą przed sobą na podłodze suchy listek.
Na umówiony sygnał dmuchają w listek, przesuwając go do linii mety. Wzmacnianie przepony.
x Rozwiązywanie zagadek słownych. N. opisuje wygląd wybranych zwierząt (np.: wiewiórki, jeża, sarny). Dzieci odgadują,
o czym mowa. Następnie same próbują wymyślać zagadki. Rozwijanie logicznego myślenia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie pracy plastycznej z KA, k. 4. Dzieci nakładają na igły jeża grubą warstwę farby. Następnie rozdmuchują ją
za pomocą słomki, tak aby igły jeża stały się długie i gęste. (Tego typu ćwiczenie oddechowe wspomaga prawidłowy
rozwój i mowę dziecka).
x „Celuj do bramki”. Każde dziecko toczy piłkę tak, aby wpadła do bramki, np. kartonowego pudła ułożonego otworem
do rzucającego. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Mur obronny” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: wycieczka.
Temat: W parku.
Cele:
trwalanie zasad zachowania się podczas wycieczki
u
oznawanie wyglądu i nazw wybranych darów jesieni, np.: żołędzi, kasztanów, liści, drobnych gałązek
p
ozwijanie umiejętności obserwowania przyrody i dostrzegania jej piękna
r
wrażliwianie na wartości wizualne: kolor, przestrzeń, kompozycję
u
doskonalenie umiejętności myślenia operacyjnego i wnioskowania
t
warzanie okazji do dzielenia się doświadczeniami i wrażeniami z wycieczki.
s
Pomoce: dowolny pojemnik na zebrane okazy przyrody, lupy.
Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących dzieci podczas wyjścia poza teren przedszkola.
2. Omówienie celu wycieczki – poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego, gatunków drzew i innych roślin znaj-
dujących się w parku.
3. Swobodna wędrówka po określonym terenie i zbieranie różnych okazów przyrody.
4. Po powrocie rozmowa na temat przyniesionych darów jesieni – nazywanie ich, określanie ich wyglądu i pochodzenia.
5. Umieszczenie okazów przyrody w kąciku przyrody – umożliwienie dzieciom dalszej obserwacji (np. z wykorzystaniem
lupy).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zbieranie w ogrodzie różnych liści – nazywanie drzew, z których pochodzą. Ułożenie liści w bukiety i zabranie ich do
kącika przyrody.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).