Page 85 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 85

TYDZIEŃ 7  •  Leśne odgłosy  •  83



            2.  Dzieci wybierają dla siebie po jednym listku, oglądają jego kształt i nazywają drzewo, z którego pochodzi.
            3.  Zabawa „Gdzie ukrył się jeż?”. N. umieszcza w sali trzy pudełka, pod jednym z nich jest ukryty jeżyk. Podczas gdy N.
              gra na tamburynie, dzieci swobodnie poruszają się po sali z wybranymi przez siebie listkami. Gdy N. przerywa grę,
              szukają pudełka z takim samym liściem i siadają przy nim. Następnie każda z trzech grup próbuje odgadnąć, czy to pod
              ich pudełkiem ukryty jest jeż, uzasadniając swoje zdanie słownie. Wszyscy wspólnie sprawdzają, gdzie ukrył się jeżyk.
            4.  Zabawa „Jeżyk śpi”. Dzieci wciąż mają przy sobie wybrane listki. N. kładzie jeżyka na środku dywanu w kartonie i gra
              na tamburynie, a dzieci swobodnie poruszają się po sali. Po chwili N. przerywa grę i pokazuje dzieciom liść. Dzieci
              z takim samym listkiem przykrywają nim jeża. Zabawa powtarza się trzy razy, aż wszystkie dzieci przykryją jeża listka-
              mi. Chętne dziecko odnosi karton z jeżykiem do kącika przyrody, gdzie jeż będzie mógł spać całą zimę.
            5.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 14.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Znajdź drzewo, z którego jest ten liść”. N. wręcza dzieciom liście z drzew znajdujących się w ogrodzie. Dzieci
              chodzą po ogrodzie, szukają drzewa, z którego pochodzi ich liść, i stają przy nim. Rozpoznawanie wybranych drzew.
              x Gromadzenie darów jesieni do kącika przyrody.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Piątek    temat:  Jesień dookoła.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Praca plastyczna „Kolorowe listki” – wyklejanie szablonu liścia papierem kolo-
            rowym. Oglądanie wykonanych liści. Przeliczanie i nazywanie ich kolorów. Wycinanie liści po obrysie i układanie wspól-
            nego bukietu. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa „Gdzie ukryła się wiewiórka?” – ćwiczenie percepcji wzrokowej.
            Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 8, 14

            Zajęcia główne:   ▶  Quiz tematyczny – jesień dookoła. Zabawa w skojarzenia z wykorzystaniem techniki burza
            mózgów. Zabawa „Szukamy jesieni” – wybór ilustracji o tematyce jesiennej. Quiz: prawda czy fałsz. Wykonanie plakatu
            tematycznego o jesieni – utrwalanie wiadomości o jesieni – określanie cech charakterystycznych dla tej pory roku, stwarza-
            nie sytuacji sprzyjających swobodnemu wypowiadaniu się i dzieleniu się wiedzą.
              obszary z podstawy programowej: III 1, 2, 5; IV 2, 8, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Skacząca wiewiórka”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego
            – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Wykonanie pracy plastycznej „Kolorowe listki”. N. rozdaje dzieciom szablony liści. Zadaniem przedszkolaków jest od-
              rysowanie ich na kartce, a następnie wyklejenie plasteliną.
              x „Jesienny liść”. Dzieci oglądają wykonane liście. Przeliczają i nazywają ich kolory: Ile kolorów ukryło się na liściu?.
              Następnie każde dziecko wycina liść po obrysie. Dzieci wspólnie układają ze swoich liści jeden, duży bukiet.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Gdzie ukryła się wiewiórka?”. N. gra na tamburynie, a dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na przerwę
              w grze dzieci odwracają się tyłem do regałów z zabawkami. N. chowa wiewiórkę-maskotkę (lub sylwetkę wiewiórki)
              na jednym z regałów. Dzieci odwracają się i szukają wiewiórki, a następnie opisują jej położenie przy użyciu określeń:
              na, pod, obok. Zabawę powtarzamy. Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Określanie położenia przedmiotu.
              x Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90