Page 86 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 86
84 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: quiz tematyczny.
Temat: Jesień dookoła.
Cele:
u
trwalanie wiadomości o jesieni – określanie cech charakterystycznych dla tej pory roku
s
warzanie sytuacji sprzyjających swobodnemu wypowiadaniu się i dzieleniu się wiedzą
t
róby wyciągania właściwych wniosków
p
p
oszerzanie słownictwa.
Pomoce: ilustracje przedstawiające wszystkie pory roku (np. ze ściennego kalendarza), kartka, flamaster, karton
A0, klej, zestaw pytań.
Przebieg zajęć:
1. Burza mózgów „Jesień dookoła”. N. zapisuje na kartce wszystkie skojarzenia dzieci dotyczące jesieni.
2. Zabawa „Szukamy jesieni”. Ze zbioru ilustracji dzieci wybierają tylko te, które przedstawiają jesień.
3. Quiz: prawda czy fałsz. N. wypowiada zdania na temat jesieni, a dzieci decydują, czy dane zdanie jest prawdziwe,
czy fałszywe. Przykładowe pytania do quizu: Jesienią kwitną drzewa (fałsz). Jesienią spadają liście z drzew (prawda).
Jesienią zbieramy grzyby (prawda). Jesienią lepimy bałwana (fałsz).
4. N. proponuje wykonanie z wybranych przez dzieci ilustracji plakatu tematycznego, który potem zaprezentują rodzicom.
Dzieci naklejają ilustracje w dowolnych miejscach na kartonie A0.
5. Powieszenie plakatu na wystawce dla rodziców.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z chustą animacyjną „Skacząca wiewiórka”. Dzieci stoją w kole i trzymają za uchwyty chustę, na której leży
maskotka wiewiórki. Dzieci podrzucają wiewiórkę mocno do góry, tak aby jak najdłużej była w powietrzu. Ćwiczenie
motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 8 Kącik zabawek
Poniedziałek temat: Lubimy się bawić.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Wyprawa do krainy zabawek”. „Kolorowe szlaczki” – od-
wzorowywanie stemplowanych wzorów – ćwiczenia w uważnej obserwacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwicze-
nia poranne: Zestaw VIII. Zabawa „Co czujesz?” – budzenie wrażliwości dotykowej. Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; III 5; IV 2, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia społeczne – lubimy się bawić. Wysłuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Dzieci. Rozmo-
wa na temat treści wiersza – budzenie poczucia, że wszyscy ludzie mają równe prawa, skupienie uwagi na prezentowanym
utworze literackim, prowokowanie do stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Zabawa „Dokończ zdanie: Lubimy się
bawić…”. Zabawa dydaktyczna „Dobieranka”.
obszary z podstawy programowej: III 6, 7, 8; IV 2, 3, 4, 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Szybko do domu” – ćwiczenie pamięci wzrokowej. Zabawy dowolne w piaskownicy –
poznawanie właściwości piasku. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 19