Page 74 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 74
72 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
5. Zabawa „Parkujemy samochody”. Kiedy gra muzyka, dzieci-samochody jeżdżą po całej sali. Na przerwę w muzyce
zatrzymują samochód we wskazanym przez N. miejscu np.:
– Samochody parkują pod oknem.
– Samochody parkują przy drzwiach.
– Samochody parkują obok mnie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowo-artykulacyjna „Pojazdy uprzywilejowane”. N. przypomina dzieciom, co to są pojazdy uprzywilejowane
i jakie wydają dźwięki, a także przypomina numer alarmowy 112. Następnie proponuje zabawę w takie pojazdy.
Każde dziecko wybiera, jakim pojazdem uprzywilejowanym chce być. Na pojedynczy sygnał gwizdka wszystkie
pojazdy ruszają i wydają stosowne dźwięki. Na podwójny sygnał gwizdka pojazdy się zatrzymują. Utrwalanie znajomości
pojazdów uprzywilejowanych oraz numeru telefonu alarmowego 112.
x Budowanie w piaskownicy pojazdów z wykorzystaniem foremek, wiaderek i łopatek – poznawanie struktury piasku.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Mój pojazd.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Światła na skrzyżowaniu” – dostrzeganie i odtwarzanie
regularności w otoczeniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Ćwiczenia oddechowe „Wirujące światła”. „Wesołe rymowanki”
– wzbogacanie słownictwa, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między
kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 9, 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia plastyczno-techniczne – mój pojazd. Zabawa ruchowa „Samochody”. Konstruowanie
pojazdu – praca przestrzenna z różnorodnego materiału plastycznego. Utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się
po drogach, rozwijanie umiejętności projektowania przedmiotów oraz ich wykonania według ustalonego planu.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5; IV 1, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Slalom dla samochodów” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i równowagi.
Zabawy dowolne z obręczami. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Światła na skrzyżowaniu”. Dzieci otrzymują po kilka kółeczek wyciętych z papieru kolorowego
w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. N. przypomina, że takie kolory mają światła na sygnalizatorze świetlnym.
Następnie układa kółeczka we właściwej kolejności i mówi dzieciom, żeby ułożyły taki sam wzór, po czym sprawdza,
czy zrobiły to poprawnie. Jeśli tak, prosi, by dołożyły jeszcze jeden taki sam wzór. Dzieci kontynuują odtwarzanie wzoru.
Dostrzeganie i odtwarzanie regularności w otoczeniu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia oddechowe „Wirujące światła”. Dzieci siedzą w kręgu. N. za pomocą taśmy tynkarskiej wyznacza w środku
kręgu kolejny okrąg, do którego dzieci będą próbowały wdmuchnąć kolorowe kółeczka wykorzystywane w zabawie po-
rannej. Każde dziecko bierze jedno kółeczko w wybranym kolorze i próbuje je jak najszybciej wdmuchnąć do wytyczo-
nego okręgu. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
x Zabawa „Wesołe rymowanki”. N. rzuca kolejno do dzieci piłkę i wypowiada jedno słowo. Zadaniem dziecka jest odrzu-
cić piłkę i powiedzieć słowo, które będzie się rymowało z tym wypowiedzianym przez N. Wzbogacanie słownictwa,
ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).