Page 74 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 74

72  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          5.  Zabawa „Parkujemy samochody”. Kiedy gra muzyka, dzieci-samochody jeżdżą po całej sali. Na przerwę w muzyce
            zatrzymują samochód we wskazanym przez N. miejscu np.:
            –   Samochody parkują pod oknem.
            –   Samochody parkują przy drzwiach.
            –   Samochody parkują obok mnie.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowo-artykulacyjna „Pojazdy uprzywilejowane”. N. przypomina dzieciom, co to są pojazdy uprzywilejowane
            i jakie wydają dźwięki, a także przypomina numer alarmowy 112. Następnie proponuje zabawę w takie pojazdy.
            Każde dziecko wybiera, jakim pojazdem uprzywilejowanym chce być. Na pojedynczy sygnał gwizdka wszystkie
            pojazdy ruszają i wydają stosowne dźwięki. Na podwójny sygnał gwizdka pojazdy się zatrzymują. Utrwalanie znajomości
            pojazdów uprzywilejowanych oraz numeru telefonu alarmowego 112.
             x Budowanie w piaskownicy pojazdów z wykorzystaniem foremek, wiaderek i łopatek – poznawanie struktury piasku.
             x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Czwartek    temat:  Mój pojazd.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Światła na skrzyżowaniu” – dostrzeganie i odtwarzanie
          regularności w otoczeniu. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Ćwiczenia oddechowe „Wirujące światła”. „Wesołe rymowanki”
          – wzbogacanie słownictwa, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między
          kałużami”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 9, 12

          Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia plastyczno-techniczne – mój pojazd. Zabawa ruchowa „Samochody”. Konstruowanie
          pojazdu – praca przestrzenna z różnorodnego materiału plastycznego. Utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się
          po drogach, rozwijanie umiejętności projektowania przedmiotów oraz ich wykonania według ustalonego planu.
            obszary z podstawy programowej: I 7; III 1, 5; IV 1, 11

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Slalom dla samochodów” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i równowagi.
          Zabawy dowolne z obręczami. Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa dydaktyczna „Światła na skrzyżowaniu”. Dzieci otrzymują po kilka kółeczek wyciętych z papieru kolorowego
            w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. N. przypomina, że takie kolory mają światła na sygnalizatorze świetlnym.
            Następnie układa kółeczka we właściwej kolejności i mówi dzieciom, żeby ułożyły taki sam wzór, po czym sprawdza,
            czy zrobiły to poprawnie. Jeśli tak, prosi, by dołożyły jeszcze jeden taki sam wzór. Dzieci kontynuują odtwarzanie wzoru.
            Dostrzeganie i odtwarzanie regularności w otoczeniu.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Ćwiczenia oddechowe „Wirujące światła”. Dzieci siedzą w kręgu. N. za pomocą taśmy tynkarskiej wyznacza w środku
            kręgu kolejny okrąg, do którego dzieci będą próbowały wdmuchnąć kolorowe kółeczka wykorzystywane w zabawie po-
            rannej. Każde dziecko bierze jedno kółeczko w wybranym kolorze i próbuje je jak najszybciej wdmuchnąć do wytyczo-
            nego okręgu. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
             x Zabawa „Wesołe rymowanki”. N. rzuca kolejno do dzieci piłkę i wypowiada jedno słowo. Zadaniem dziecka jest odrzu-
            cić piłkę i powiedzieć słowo, które będzie się rymowało z tym wypowiedzianym przez N. Wzbogacanie słownictwa,
            ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
             x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79