Page 70 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 70
68 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Trampolinek i ruch uliczny
Maszeruje Trampolinek Gdy na jezdni nie ma pasów, Trampolinek idzie dalej
w kamizelce odblaskowej ani świateł – to się zdarza – i drogowe znaki liczy .
prawą stroną po chodniku, Trampolinek wie, co robić, Znaki uczą i pilnują
bo przepisy zna drogowe . a pytany tak powtarza: zachowania na ulicy .
Doszedł już do skrzyżowania – Stoję grzecznie na chodniku, Czas już wracać do przedszkola,
i chce przejść na drugą stronę, patrzę, czy jest ruch na drodze: opowiedzieć wszystko dzieciom .
lecz poczekać teraz musi, w lewo, w prawo, znowu w lewo, One lubią słuchać o tym,
bo tam światło jest czerwone . nic nie jedzie, więc przechodzę . jak uliczne światła świecą .
Woła go sygnalizator: Urszula Piotrowska
– Na zielone światło zmieniam,
możesz iść, bezpieczna droga,
Trampolinku, do widzenia .
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Czy Trampolinek wiedział, jak należy przechodzić przez ulicę? Jak to robił? Pokażcie.
– W co był ubrany, gdy szedł ulicą?
– Co spotkał Trampolinek na ulicy?
Uwaga: Podczas omawiania treści wiersza N. może wykorzystać ilustrację (planszę edukacyjną) znajdującą się na okładce
KP1. Przykładowe pytania N.: Gdzie znajduje się Trampolinek? Co robi? Jak jest ubrany? Czy Trampolinek przechodzi
przez ulicę zgodnie z zasadami ruchu drogowego? Jakie znaki drogowe rozpoznajecie na ilustracji? Który ze znaków znaj
duje się w pobliżu naszego przedszkola? Jak nazywają się pasy, po których Trampolinek przechodzi na drugą stronę ulicy?
Jak wyglądają sygnalizatory dla pieszych, a jak sygnalizatory dla pojazdów?
3. Zabawa dydaktyczna „Znaki drogowe”. N. rozdaje dzieciom emblematy znaków drogowych. Dzieci maszerują rytmicz-
nie zgodnie z tempem, w jakim N. uderza w bębenek. Na jedno mocne uderzenie dzieci dobierają się w pary – szukają
kolegi z takim samym emblematem. N. wymienia dzieciom emblematy znaków i zabawa się powtarza.
4. Zabawa „Stop”. Gdy N. pokazuje koło w kolorze zielonym, dzieci swobodnie poruszają się po sali, a gdy pokazuje koło
czerwone – zatrzymują się. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 11.
III Zajęcia w ogrodzie
x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na rozróżnianie gatunków drzew –
zapoznanie się z ich nazwami.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Na skrzyżowaniu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Samoloty”. Rozwiązywanie zagadek obrazkowych – ćwi-
czenie spostrzegawczości. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?” – rozpoznawanie
odgłosów i przypisywanie ich do określonych zjawisk. „Ruch uliczny” – rysowanie kredkami, odwołanie się do doświad-
czeń z wycieczki – próby odwzorowywania rzeczywistości w formie plastycznej, utrwalanie wiadomości o ruchu drogo-
wym. Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 1, 5, 8, 9