Page 70 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 70

68  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          Przebieg zajęć:
          1.  N. recytuje wiersz.



                Trampolinek i ruch uliczny

             Maszeruje Trampolinek           Gdy na jezdni nie ma pasów,     Trampolinek idzie dalej
             w kamizelce odblaskowej         ani świateł – to się zdarza –   i drogowe znaki liczy .
             prawą stroną po chodniku,       Trampolinek wie, co robić,      Znaki uczą i pilnują
             bo przepisy zna drogowe .       a pytany tak powtarza:          zachowania na ulicy .
             Doszedł już do skrzyżowania     –   Stoję grzecznie na chodniku,    Czas już wracać do przedszkola,
             i chce przejść na drugą stronę,   patrzę, czy jest ruch na drodze:   opowiedzieć wszystko dzieciom .
             lecz poczekać teraz musi,       w lewo, w prawo, znowu w lewo,   One lubią słuchać o tym,
             bo tam światło jest czerwone .   nic nie jedzie, więc przechodzę .  jak uliczne światła świecą .
             Woła go sygnalizator:                                                         Urszula Piotrowska
             –   Na zielone światło zmieniam,
             możesz iść, bezpieczna droga,
             Trampolinku, do widzenia .



          2.  Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
            –   Czy Trampolinek wiedział, jak należy przechodzić przez ulicę? Jak to robił? Pokażcie.
            –   W co był ubrany, gdy szedł ulicą?
            –   Co spotkał Trampolinek na ulicy?
            Uwaga: Podczas omawiania treści wiersza N. może wykorzystać ilustrację (planszę edukacyjną) znajdującą się na okładce
            KP1. Przykładowe pytania N.: Gdzie znajduje się Trampolinek? Co robi? Jak jest ubrany? Czy Trampolinek przechodzi
            przez ulicę zgodnie z zasadami ruchu drogowego? Jakie znaki drogowe rozpoznajecie na ilustracji? Który ze znaków znaj­
            duje się w pobliżu naszego przedszkola? Jak nazywają się pasy, po których Trampolinek przechodzi na drugą stronę ulicy?
            Jak wyglądają sygnalizatory dla pieszych, a jak sygnalizatory dla pojazdów?
          3.  Zabawa dydaktyczna „Znaki drogowe”. N. rozdaje dzieciom emblematy znaków drogowych. Dzieci maszerują rytmicz-
            nie zgodnie z tempem, w jakim N. uderza w bębenek. Na jedno mocne uderzenie dzieci dobierają się w pary – szukają
            kolegi z takim samym emblematem. N. wymienia dzieciom emblematy znaków i zabawa się powtarza.
          4.  Zabawa „Stop”. Gdy N. pokazuje koło w kolorze zielonym, dzieci swobodnie poruszają się po sali, a gdy pokazuje koło
            czerwone – zatrzymują się. Zabawę powtarzamy kilka razy.
          5.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 11.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Krótki spacer po ogrodzie przedszkolnym połączony z obserwacją ukierunkowaną na rozróżnianie gatunków drzew –
            zapoznanie się z ich nazwami.
             x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Wtorek    temat:  Na skrzyżowaniu.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Samoloty”. Rozwiązywanie zagadek obrazkowych – ćwi-
          czenie spostrzegawczości. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?” – rozpoznawanie
          odgłosów i przypisywanie ich do określonych zjawisk. „Ruch uliczny” – rysowanie kredkami, odwołanie się do doświad-
          czeń z wycieczki – próby odwzorowywania rzeczywistości w formie plastycznej, utrwalanie wiadomości o ruchu drogo-
          wym. Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 1, 5, 8, 9
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75