Page 67 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 67
TYDZIEŃ 5 • Moja rodzina i ja • 65
Przebieg zajęć:
1. N. mówi zagadkę.
Żółty owoc, bardzo kwaśny,
lecz ma dużo witaminy.
Więc, by nigdy nie chorować,
pijmy często sok z… (cytryny)
Maciejka Mazan
2. N. gromadzi dzieci na dywanie w kole i podaje im cytrynę. Prosi, aby spróbowały poznać ją różnymi zmysłami. Dzieci
jej dotykają, oglądają ją, wąchają. N. pyta, z czym kojarzy im się cytryna, i opowiada o jej właściwościach odżywczych.
3. N. zaprasza dzieci do stolików i podaje dzieciom połówki cytryn. Prosi, aby postarały się wycisnąć z nich sok na tale-
rzyki. N. wyciska sok za pomocą wyciskarki do owoców. Dzieci ostrożnie przelewają sok do kilku słoiczków. N. pyta
dzieci, co to jest atrament i do czego służy.
4. „Mój autoportret”. Dzieci próbują namalować na kartkach A4 swój portret zaczarowanym atramentem, czyli sokiem
z cytryny. Obrazki są niewidoczne. N. wyjaśnia dzieciom, na czym polega ta „cytrynowa magia” i w jaki sposób
mogą zobaczyć, co namalowały na kartce. N. przeprasowuje kartki żelazkiem i ujawnia wizerunki namalowane
przez dzieci.
5. Przygotowanie wystawy autoportretów dla rodziców.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwowanie chmur – porównywanie ich wielkości, kształtu, koloru. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Odwzorowywanie kształtów chmur na ziemi za pomocą patyka. Budzenie kreatywności.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Idziemy razem na spacer.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wysoko – nisko” – utrwalanie pojęć: wysoko, nisko. „Spadające listki” –
ćwiczenie płynnych ruchów kreślarskich, ćwiczenia rozmachowe rąk. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa „Co ukrywam
w worku?” – rozwijanie wrażliwości dotykowej. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; III 2, 5; IV 14
Zajęcia główne: ▶ Opowieść ruchowa – idziemy razem na spacer. Zabawa „Wesoła powitanka”. Wizualizacja opo-
wiadania z wykorzystaniem muzyki – stosowanie określeń: w prawo, w lewo, w bok, do przodu, do tyłu, pod, nad; rozwijanie
świadomości własnego ciała, kształtowanie świadomości przestrzeni. Praca plastyczno-techniczna – tworzenie kompozycji
przestrzennej z gotowych elementów, rysowanie członków rodziny.
obszary z podstawy programowej: III 2, 5; IV 1, 2, 3, 12, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Idź za mną” – ćwiczenie orientacji przestrzennej. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-
wego. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Wysoko – nisko”. N. wystukuje tempo na tamburynie. Na hasło wysoko dzieci stają na palcach, na hasło nisko
– przykucają. Utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
x Zabawa „Spadające listki”. N. rysuje na górze dużych arkuszy papieru gałąź drzewa, a na dole – liście. Przyczepia arkusze
do tablicy i włącza rytmiczną muzykę. Dzieci rytmicznie rysują pionowe, ciągłe linie łączące gałąź z listkami. Ćwiczenie
płynnych ruchów kreślarskich, ćwiczenia rozmachowe rąk.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).