Page 67 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 67

TYDZIEŃ 5  •  Moja rodzina i ja  •  65



            Przebieg zajęć:
            1.  N. mówi zagadkę.


              Żółty owoc, bardzo kwaśny,
              lecz ma dużo witaminy.
              Więc, by nigdy nie chorować,
              pijmy często sok z…      (cytryny)
                            Maciejka Mazan
            2.  N. gromadzi dzieci na dywanie w kole i podaje im cytrynę. Prosi, aby spróbowały poznać ją różnymi zmysłami. Dzieci
              jej dotykają, oglądają ją, wąchają. N. pyta, z czym kojarzy im się cytryna, i opowiada o jej właściwościach odżywczych.
            3.  N. zaprasza dzieci do stolików i podaje dzieciom połówki cytryn. Prosi, aby postarały się wycisnąć z nich sok na tale-
              rzyki. N. wyciska sok za pomocą wyciskarki do owoców. Dzieci ostrożnie przelewają sok do kilku słoiczków. N. pyta
              dzieci, co to jest atrament i do czego służy.
            4.  „Mój autoportret”. Dzieci próbują namalować na kartkach A4 swój portret zaczarowanym atramentem, czyli sokiem
              z cytryny. Obrazki są niewidoczne. N. wyjaśnia dzieciom, na czym polega ta „cytrynowa magia” i w jaki sposób
              mogą zobaczyć, co namalowały na kartce. N. przeprasowuje kartki żelazkiem i ujawnia wizerunki namalowane
              przez dzieci.
            5.  Przygotowanie wystawy autoportretów dla rodziców.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Obserwowanie chmur – porównywanie ich wielkości, kształtu, koloru. Ćwiczenie spostrzegawczości.
              x Odwzorowywanie kształtów chmur na ziemi za pomocą patyka. Budzenie kreatywności.
              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Piątek    temat:  Idziemy razem na spacer.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wysoko – nisko” – utrwalanie pojęć: wysoko, nisko. „Spadające listki” –
            ćwiczenie płynnych ruchów kreślarskich, ćwiczenia rozmachowe rąk. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa „Co ukrywam
            w worku?” – rozwijanie wrażliwości dotykowej. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; III 2, 5; IV 14

            Zajęcia główne:   ▶  Opowieść ruchowa – idziemy razem na spacer. Zabawa „Wesoła powitanka”. Wizualizacja opo-
            wiadania z wykorzystaniem muzyki – stosowanie określeń: w prawo, w lewo, w bok, do przodu, do tyłu, pod, nad; rozwijanie
            świadomości własnego ciała, kształtowanie świadomości przestrzeni. Praca plastyczno-techniczna – tworzenie kompozycji
            przestrzennej z gotowych elementów, rysowanie członków rodziny.
              obszary z podstawy programowej: III 2, 5; IV 1, 2, 3, 12, 14

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Idź za mną” – ćwiczenie orientacji przestrzennej. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-
            wego. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Wysoko – nisko”. N. wystukuje tempo na tamburynie. Na hasło wysoko dzieci stają na palcach, na hasło nisko
              – przykucają. Utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
              x Zabawa „Spadające listki”. N. rysuje na górze dużych arkuszy papieru gałąź drzewa, a na dole – liście. Przyczepia arkusze
              do tablicy i włącza rytmiczną muzykę. Dzieci rytmicznie rysują pionowe, ciągłe linie łączące gałąź z listkami. Ćwiczenie
              płynnych ruchów kreślarskich, ćwiczenia rozmachowe rąk.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72