Page 62 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 62

60  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



            wprowadzanie elementu rywalizacji
            r
            ozbudzanie chęci uczestniczenia w rozmowach
            n
            auka przedstawiania się imieniem i nazwiskiem.
               Pomoce: zdjęcia rodzinne przyniesione przez dzieci, pocięte na części obrazki przedstawiające rodzinę, ilustracje
               poszczególnych członków rodziny, tamburyn, KP1.

          Przebieg zajęć:
          1.  N. mówi zagadkę.

            Kiedy tata oraz mama
            przyjdą w gości do kuzyna
            i spotkają babcię z dziadkiem,
            to kto spotkał się?      (rodzina)
                                  Maciejka Mazan

          2.  Oglądanie zdjęć przyniesionych przez dzieci. Zachęcanie do wypowiadania się na temat przedstawionych na nich człon-
            ków rodziny – prawidłowe ich nazywanie.
          3.  Rozmowa z dziećmi na temat: Co to jest rodzina?. Zapisywanie wypowiedzi dzieci – tworzenie swobodnego tekstu.
          4.  Układanka „Rodzinna fotografia”. N. dzieli dzieci na kilka zespołów i rozdaje każdemu z nich pocięty na części
            obrazek przedstawiający rodzinę. Zadanie polega na ułożeniu obrazka w jak najkrótszym czasie. Zespół, który
            ułoży obrazek, podnosi rękę do góry. Nagradzamy go oklaskami. (Następnie nagradzamy oklaskami wszystkie
            zespoły).
          5.  Zabawa dydaktyczna „Kto to taki?”. Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburynu. Na jedno mocne uderzenie N. pod-
            nosi do góry ilustrację wybranego członka rodziny, a dzieci wspólnie z N. rytmicznie wypowiadają zdania nazywające
            osoby pokazane na ilustracjach (np. To jest mama).
          6.  Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 9.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Rysowanie patykiem na ziemi swojej rodziny. Nazywanie członków rodziny.
             x Zabawa „Wesoły balonik”. N. podrzuca balonik. Zadanie dzieci polega na przejęciu balonika i podrzucaniu go dalej,
            tak aby nie spadł na ziemię. Gdy balonik spadnie, zabawę rozpoczynamy od początku. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-
            -ruchowej.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Wtorek    temat:  Kolorowe serwetki.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij serduszko”. Zabawa „Labirynt pokoi” – ćwi-
          czenie orientacji przestrzennej oraz utrwalanie pojęć: prawo, lewo, tył, przód. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Ćwiczenie
          percepcji słuchowej „Co słyszysz?” – rozpoznawanie odgłosów i ich różnicowanie. Zabawa dydaktyczna „Jesienne listeczki.
          Ile? Tyle!” – ćwiczenia w liczeniu. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 7, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczno-techniczne – kolorowe serwetki. Rozmowa porządkująca wiadomości
          na temat rodziny. Malowanie farbami na płótnie kompozycji według własnego projektu. Zorganizowanie wystawy.
            ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 8; IV 1, 2, 8, 14

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Szukamy serduszka” – ćwiczenie orientacji przestrzennej i spostrzegawczości.
          Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67