Page 62 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 62
60 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
wprowadzanie elementu rywalizacji
r
ozbudzanie chęci uczestniczenia w rozmowach
n
auka przedstawiania się imieniem i nazwiskiem.
Pomoce: zdjęcia rodzinne przyniesione przez dzieci, pocięte na części obrazki przedstawiające rodzinę, ilustracje
poszczególnych członków rodziny, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. mówi zagadkę.
Kiedy tata oraz mama
przyjdą w gości do kuzyna
i spotkają babcię z dziadkiem,
to kto spotkał się? (rodzina)
Maciejka Mazan
2. Oglądanie zdjęć przyniesionych przez dzieci. Zachęcanie do wypowiadania się na temat przedstawionych na nich człon-
ków rodziny – prawidłowe ich nazywanie.
3. Rozmowa z dziećmi na temat: Co to jest rodzina?. Zapisywanie wypowiedzi dzieci – tworzenie swobodnego tekstu.
4. Układanka „Rodzinna fotografia”. N. dzieli dzieci na kilka zespołów i rozdaje każdemu z nich pocięty na części
obrazek przedstawiający rodzinę. Zadanie polega na ułożeniu obrazka w jak najkrótszym czasie. Zespół, który
ułoży obrazek, podnosi rękę do góry. Nagradzamy go oklaskami. (Następnie nagradzamy oklaskami wszystkie
zespoły).
5. Zabawa dydaktyczna „Kto to taki?”. Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburynu. Na jedno mocne uderzenie N. pod-
nosi do góry ilustrację wybranego członka rodziny, a dzieci wspólnie z N. rytmicznie wypowiadają zdania nazywające
osoby pokazane na ilustracjach (np. To jest mama).
6. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 9.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie patykiem na ziemi swojej rodziny. Nazywanie członków rodziny.
x Zabawa „Wesoły balonik”. N. podrzuca balonik. Zadanie dzieci polega na przejęciu balonika i podrzucaniu go dalej,
tak aby nie spadł na ziemię. Gdy balonik spadnie, zabawę rozpoczynamy od początku. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Kolorowe serwetki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij serduszko”. Zabawa „Labirynt pokoi” – ćwi-
czenie orientacji przestrzennej oraz utrwalanie pojęć: prawo, lewo, tył, przód. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Ćwiczenie
percepcji słuchowej „Co słyszysz?” – rozpoznawanie odgłosów i ich różnicowanie. Zabawa dydaktyczna „Jesienne listeczki.
Ile? Tyle!” – ćwiczenia w liczeniu. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 7, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – kolorowe serwetki. Rozmowa porządkująca wiadomości
na temat rodziny. Malowanie farbami na płótnie kompozycji według własnego projektu. Zorganizowanie wystawy.
▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 8; IV 1, 2, 8, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa tropiąca „Szukamy serduszka” – ćwiczenie orientacji przestrzennej i spostrzegawczości.
Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5