Page 63 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 63
TYDZIEŃ 5 • Moja rodzina i ja • 61
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Zdmuchnij serduszko”. Dzieci zdmuchują z dłoni wycięte z papieru czerwone serduszka.
Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
x Zabawa „Labirynt pokoi”. Dzieci ustawione w kolumnie czwórkowej trzymają się za ramiona, dzięki temu między czwór-
kami powstają korytarze. Korytarzami biegnie wyznaczona para dzieci – jedno próbuje złapać drugie. Mogą przebiegać
tylko korytarzami. Na odpowiednie hasła podawane przez N. kolumna dzieci wykonuje zwroty: w prawo, w lewo, w tył.
Zmieniające się kierunki korytarzy utrudniają biegającym zadanie. Po schwytaniu uciekającego dziecka może nastąpić
zmiana ról lub można wybrać następną parę. Ćwiczenie orientacji przestrzennej oraz utrwalanie pojęć: prawo, lewo,
tył, przód.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słyszysz?”. N. prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i przez chwilę posłuchały wystuki-
wanego przez niego rytmu, a następnie spróbowały go powtórzyć. N. wystukuje rytm łyżką o talerz. Dzieci powtarzają
usłyszany rytm, wystukując go dłonią o podłogę. Rozpoznawanie odgłosów i ich różnicowanie.
x Zabawa dydaktyczna „Jesienne listeczki. Ile? Tyle!”. N. pokazuje obrazek z dwoma, trzema lub czterema listkami i mówi:
Spadły z drzewa (np.) dwa listeczki. Pokażcie na palcach – ile. Dzieci pokazują na palcach. Teraz N. pokazuje np.
3 palce i pyta: Ile palców widzicie? Pokażcie na swoich palcach. Dzieci odwzorowują na swoich palcach taką samą liczbę
i przeliczają. Ćwiczenia w liczeniu.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Kolorowe serwetki.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności manualnych
kształtowanie orientacji przestrzennej i umiejętności planowania na określonej powierzchni.
Pomoce: farby do malowania na materiale, kawałki białego lub szarego płótna o wymiarach 30 cm x 30 cm, pędzle,
żelazko.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa porządkująca wiadomości dzieci na temat rodziny – zachęcanie dzieci do swobodnego wypowiadania się
i dzielenia się doświadczeniami.
2. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x wybranie przez każde dziecko kawałka płótna na serwetę
x malowanie na materiale kompozycji według własnego projektu
x pozostawienie serwetki do wyschnięcia.
3. Przeprasowanie przez N. serwetek żelazkiem w celu utrwalenia kolorów.
4. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5. Prezentacja wykonanych przez dzieci prac i zorganizowanie wystawy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa tropiąca „Szukamy serduszka”. Dzieci próbują odnaleźć w ogrodzie serduszko ukryte wcześniej przez N. Serdu-
szek powinno być tyle, ile dzieci, tak aby po odnalezieniu każde dziecko dostało jedno serduszko. Ćwiczenie orientacji
przestrzennej i spostrzegawczości.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).