Page 72 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 72
70 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
4. Praktyczne przećwiczenie przechodzenia przez ulicę.
5. Powrót do przedszkola. Rozmowa podsumowująca wycieczkę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa orientacyjna „Pociąg”. N. wyznacza chętne dziecko na maszynistę i wkłada mu na głowę symboliczną czapkę.
Następnie daje sygnał – gwiżdże na gwizdku – i dziecięcy pociąg rusza między drzewami i sprzętami terenowymi.
Maszynista musi prowadzić pociąg bardzo uważnie, żeby żaden „wagonik” się nie wykoleił. W czasie zabawy zmieniamy
maszynistę. Ćwiczenie orientacji przestrzennej.
x Zabawa w piaskownicy – budowanie trasy dla samochodów.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Raz i dwa liczę ja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne „Samochody”. Zabawa „Taki sam” – ćwiczenie spostrzegaw-
czości. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Zabawa „Kolory z sygnalizatora” – utrwalanie kolorów sygnalizatora świetlnego.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 9, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa matematyczna – raz i dwa liczę ja. Zabawa dydaktyczna „Autobusy i tramwaje” –
doskonalenie umiejętności liczenia z wymienianiem kolejnych liczebników, utrwalanie kolorów znajdujących się na sygnaliza-
torze świetlnym, wdrażanie do bezwzględnego stosowania się do sygnalizacji świetlnej. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające –
na ulicy. Zabawy rytmiczne doskonalące rozpoznawanie odgłosów znanych dzieciom z codziennego otoczenia (odgłosy
ulicy), rozpoznawanie akompaniamentu szybkiego i wolnego.
obszary z podstawy programowej: II 1; IV 5, 7, 9, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowo-artykulacyjna „Pojazdy uprzywilejowane” – utrwalanie znajomości pojazdów
uprzywilejowanych oraz numeru telefonu alarmowego 112. Budowanie w piaskownicy pojazdów – poznawanie struktury
piasku. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; III 5; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia artykulacyjne „Samochody”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali, naśladując dźwięki wydawane przez różne
pojazdy. Na hasło stop N. pyta wybrane dzieci, jakim były pojazdem. Zabawę powtarzamy kilka razy. Rozwijanie spraw-
ności narządów mowy.
x Zabawa „Taki sam”. Dzieci siedzą w kręgu. N. ustawia w środku kręgu wszystkie pojazdy z kącika zabawek. Prosi dzieci,
aby dokładnie przyjrzały się pojazdom i spróbowały wybrać te, które mają takie same cechy (kolor, wielkość, kształt itp.).
Dzieci wyszukują podobieństwa i dobierają takie same pojazdy (mogą to być dwie, trzy, a nawet cztery zabawki).
Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kolory z sygnalizatora”. N. rozwiesza w różnych miejscach sali krążki (np. papierowe) w trzech kolorach –
zielonym, czerwonym i żółtym. Każde dziecko otrzymuje szarfę w jednym z tych kolorów i staje pod krążkiem w danym
kolo rze. Następnie dzieci zaczynają się poruszać po sali w rytm bębenka, a na jedno mocne uderzenie wracają pod swój
krążek. N. może dla utrudnienia zmieniać położenie krążków w sali. Utrwalanie kolorów sygnalizatora świetlnego.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).