Page 227 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 227
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
STYCZEŃ
TYDZIEŃ 17 Dawno, dawno temu
PONIEDZIAŁEK emat: Smok Wawelski.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Powitanie „W Nowym Roku!”. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Jaki to
przedmiot?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII. Praca w zespołach „Smok” – układanie obrazków z części. Zabawa „Gdzie
jest smok?”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Światła na skrzyżowaniu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 6; IV 2, 5, 9, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Smok Wawelski, legenda według opracowania
Marty Berowskiej. Słuchanie tekstu. Umieszczenie na mapie sylwety smoka. Omówienie treści legendy. Zabawa ruchowa
„Smok”. Zapoznanie z Kartami pracy. Część 3 z pakietu Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Wykonanie ćwiczeń
w KP3, s. 2–3. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Malujemy smoka”. Przedstawianie smoka w scenie nawiązującej do legendy
lub według własnych oryginalnych pomysłów. Prezentacja i opisywanie malunków.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11
Zajęcia w ogrodzie: Chodzenie po śladach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Powitanie „W Nowym Roku!”. Składanie życzeń noworocznych. Wymienianie się wrażeniami z czasu świąteczno-nowo-
rocznego spędzonego w rodzinnym gronie. Opowiadanie o tym, co czeka nas w Nowym Roku.
x Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Jaki to przedmiot?”. Wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczy-
nają się lub kończą podaną głoską.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Praca w zespołach „Smok”. N. dzieci dzieli na kilkuosobowe zespołu. Każdy zespół otrzymuje kopertę z puzzlami (pociętym
z części obrazkiem). Obrazki nawiązują do legendy o Smoku Wawelski. Dzieci układają obrazki i opisują, co przedstawiają.
x Zabawa „Gdzie jest smok?”. Dzieci siedzą w kole. Ochotnik odwraca się na chwilę. W tym czasie N. umieszcza sylwetę
smoka w dowolnym miejscu. Dzieci wspólnie z N. kierują ochotnikiem tak, aby mógł ono znaleźć smoka, np.: Idź pro-
sto 2 kroki, teraz obrót w lewo i 1 krok do przodu…
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Światła na skrzyżowaniu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Smok Wawelski, legenda według opracowania Marty Berowskiej.
Cele:
kształtowanie nawyku uważnego słuchania utworu literackiego
zachęcanie do zaznajamiania się z literaturą dziecięcą