Page 227 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 227

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

                                                                                             STYCZEŃ










            TYDZIEŃ 17    Dawno, dawno temu




            PONIEDZIAŁEK   emat: Smok Wawelski.
                                    t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Powitanie „W Nowym Roku!”. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Jaki to
            przedmiot?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII. Praca w zespołach „Smok” – układanie obrazków z części. Zabawa „Gdzie
            jest smok?”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Światła na skrzyżowaniu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 6; IV 2, 5, 9, 12, 14

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Smok Wawelski, legenda według opracowania
            Marty Berowskiej. Słuchanie tekstu. Umieszczenie na mapie sylwety smoka. Omówienie treści legendy. Zabawa ruchowa
            „Smok”. Zapoznanie z Kartami pracy. Część 3 z pakietu Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Wykonanie ćwiczeń
            w KP3, s. 2–3.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Malujemy smoka”. Przedstawianie smoka w scenie nawiązującej do legendy
            lub według własnych oryginalnych pomysłów. Prezentacja i opisywanie malunków.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11

            Zajęcia w ogrodzie: Chodzenie po śladach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Powitanie „W Nowym Roku!”. Składanie życzeń noworocznych. Wymienianie się wrażeniami z czasu świąteczno-nowo-
              rocznego spędzonego w rodzinnym gronie. Opowiadanie o tym, co czeka nas w Nowym Roku.
              x Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Jaki to przedmiot?”. Wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczy-
              nają się lub kończą podaną głoską.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Praca w zespołach „Smok”. N. dzieci dzieli na kilkuosobowe zespołu. Każdy zespół otrzymuje kopertę z puzzlami (pociętym
              z części obrazkiem). Obrazki nawiązują do legendy o Smoku Wawelski. Dzieci układają obrazki i opisują, co przedstawiają.
              x Zabawa „Gdzie jest smok?”. Dzieci siedzą w kole. Ochotnik odwraca się na chwilę. W tym czasie N. umieszcza sylwetę
              smoka w dowolnym miejscu. Dzieci wspólnie z N. kierują ochotnikiem tak, aby mógł ono znaleźć smoka, np.: Idź pro-
              sto 2 kroki, teraz obrót w lewo i 1 krok do przodu…
              x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Światła na skrzyżowaniu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
            Temat: Smok Wawelski, legenda według opracowania Marty Berowskiej.
            Cele:
              kształtowanie nawyku uważnego słuchania utworu literackiego
              zachęcanie do zaznajamiania się z literaturą dziecięcą
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232