Page 230 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 230
228 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
t
WTOREK emat: Zenek i zamek.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dodaj sylabę do sylaby”. Budowanie w zespołach zamków. Ćwiczenia
poranne – Zestaw XVII. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 6. Zabawa „Kalendarz” – utrwalenie nazw miesięcy i ich kolejności.
Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 6, 8, 11, 12, 16
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Rycerz Zenek na zamku”. Zapoznanie z literą
z, Z (wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę z – KP3, s. 4, budowanie modeli
wyrazów zamek, Zenek, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą z, Z). Zabawa ruchowa „Kto znajdzie literę Z?”. Wy-
konanie ćwiczeń w KP3, s. 5. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XVII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Rzucanie do celu. Zabawa w berka.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Dodaj sylabę do sylaby”. N. wypowiada sylabę, np. ta. Dzieci dodają sylabę przed podaną sylabą lub za nią tak,
aby powstał wyraz, np.: ta-ta, ta-ca, kra-ta, wa-ta.
x Budowanie w zespołach zamków z różnego rodzaju klocków.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 6. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę z; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce z na niebiesko. Pisanie wyrazów po śladzie; odczytywanie podpisów
do obrazków.
x Zabawa „Kalendarz”. Dzieci stoją w różnych miejscach w sali, trzymając kartoniki z nazwami miesięcy. Pozostałe dzieci
siedzą na dywanie. Jedno dziecko jest lokomotywą, która porusza się po sali. Do lokomotywy dołączają wagoniki (mie-
siące). Chętne dziecko, które siedzi na dywanie, mówi nazwę pierwszego miesiąca, a dziecko, które ma taki kartonik,
unosi go. Jest to znak dla lokomotywy, gdzie ma się zatrzymać – dziecko-styczeń dołącza do lokomotywy. Teraz następ-
ny miesiąc wywołuje kolejne dziecko siedzące na dywanie itd.
x Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Rycerz Zenek na zamku.
Cele:
zapoznanie z literą z, Z
r
ozwijanie spostrzegawczości
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające zamek i chłopca), kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpi-
sy do obrazków, tamburyn, KA, KP3.