Page 230 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 230

228  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń


                           t
          WTOREK   emat: Zenek i zamek.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dodaj sylabę do sylaby”. Budowanie w zespołach zamków. Ćwiczenia
          poranne – Zestaw XVII. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 6. Zabawa „Kalendarz” – utrwalenie nazw miesięcy i ich kolejności.
          Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 6, 8, 11, 12, 16

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Rycerz Zenek na zamku”. Zapoznanie z literą
          z, Z (wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę z – KP3, s. 4, budowanie modeli
          wyrazów zamek, Zenek, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą z, Z). Zabawa ruchowa „Kto znajdzie literę Z?”. Wy-
          konanie ćwiczeń w KP3, s. 5.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XVII.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9

          Zajęcia w ogrodzie: Rzucanie do celu. Zabawa w berka.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Dodaj sylabę do sylaby”. N. wypowiada sylabę, np. ta. Dzieci dodają sylabę przed podaną sylabą lub za nią tak,
            aby powstał wyraz, np.: ta-ta, ta-ca, kra-ta, wa-ta.
             x Budowanie w zespołach zamków z różnego rodzaju klocków.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 6. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę z; kolorowanie w mode-
            lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce z na niebiesko. Pisanie wyrazów po śladzie; odczytywanie podpisów
            do obrazków.
             x Zabawa „Kalendarz”. Dzieci stoją w różnych miejscach w sali, trzymając kartoniki z nazwami miesięcy. Pozostałe dzieci
            siedzą na dywanie. Jedno dziecko jest lokomotywą, która porusza się po sali. Do lokomotywy dołączają wagoniki (mie-
            siące). Chętne dziecko, które siedzi na dywanie, mówi nazwę pierwszego miesiąca, a dziecko, które ma taki kartonik,
            unosi go. Jest to znak dla lokomotywy, gdzie ma się zatrzymać – dziecko-styczeń dołącza do lokomotywy. Teraz następ-
            ny miesiąc wywołuje kolejne dziecko siedzące na dywanie itd.
             x Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
          Temat: Rycerz Zenek na zamku.
          Cele:
            zapoznanie z literą z, Z
            r
            ozwijanie spostrzegawczości
            ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
            r
            u
            trwalanie wyglądu poznanych liter
            zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
            doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
               Pomoce: obrazki (przedstawiające zamek i chłopca), kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpi-
               sy do obrazków, tamburyn, KA, KP3.
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235