Page 231 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 231

TYDZIEŃ 17  •  Dawno, dawno temu  •  229



            Przebieg zajęć:
            1.  Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
              głoskę z – KP3, s. 4.
            2.  Omówienie obrazków przedstawiających zamek i chłopca Zenka. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: zamek
              i Zenek. Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę z.
            3.  Budowanie modeli wyrazów zamek, Zenek z kartoników czerwonych (na oznaczenie samogłosek) i niebieskich (na ozna-
              czenie spółgłosek).
              Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
            4.  Prezentacja litery z, Z – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
              Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
            5.  Układanie wyrazów zamek, Zenek poprzez umieszczenie litery z, Z w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyra-
              zów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
              Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
              6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
            6.  Prezentacja podpisów do obrazków zamek, Zenek – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
              z poznanych liter, np.: za, ze, zda, zupa, doza, waza, faza – KA, k. 36–37.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
              wyrazy dłuższe.
            7.  Zabawa ruchowa „Kto znajdzie literę Z?”. Wszystkie dzieci biegają w rytm tamburyna wśród rozłożonych na podło-
              dze odwróconych liter. Na głośny sygnał podnoszą jeden kartonik. Następnie dzieci liczą, ile liter Z zostało odkrytych.
            8.  Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 5. Rysowanie po śladzie konturów zamków i wzorów. Pisanie po śladzie liter z, Z oraz
              sylab z literą z, Z.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
              6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.



            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Rzucanie kulami śniegowymi (lub piłeczkami) do wyznaczonego celu.
              x Zabawa w berka.



                           t
            ŚRODA   emat: Co było kiedyś?


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 7. Wylepianie plasteliną szablonu litery Z. Ćwicze-
            nia poranne – Zestaw XVII. Zabawa dydaktyczna „Ułóż zdanie”. Zabawa plastyczna „Dinozaury”. Zabawa skoczna „Skoki
            narciarza”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 8, 9, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem ilustracji – „Dawniej na Ziemi”. Pogadanka „Jakie
            zwierzęta żyły dawniej na Ziemi?”. Praca na podstawie ilustracji – porównywanie wyglądu dinozaurów, wyszukiwanie cie-
            kawostek na ich temat – KP3, s. 8–9, ćw. 1–2 i ćw. 4–5. Zabawa „Odkrywamy dinozaury” – układanie obrazków. Zabawa
            naśladowcza „Dinozaury”. Wykonanie ćwiczenia w KP3, s. 8, ćw. 3 – nalepianie podpisów.  ▶  2. Zajęcia umuzykal-
            niające – „Tańczymy krakowiaka”. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Piosenka na powitanie). Zapoznanie z polskim tańcem
            narodowym – krakowiakiem – CD, 33. Nauka układu tanecznego do piosenki (CD, 33). Ćwiczenia oddechowe z muzyką
            relaksacyjną. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Piosenka na pożegnanie).
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 7; IV 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 18, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Wydeptana ścieżka”. Zabawa rzutna „Celuj śnieżką lub kamykiem”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 18
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236