Page 231 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 231
TYDZIEŃ 17 • Dawno, dawno temu • 229
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę z – KP3, s. 4.
2. Omówienie obrazków przedstawiających zamek i chłopca Zenka. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: zamek
i Zenek. Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę z.
3. Budowanie modeli wyrazów zamek, Zenek z kartoników czerwonych (na oznaczenie samogłosek) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja litery z, Z – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
5. Układanie wyrazów zamek, Zenek poprzez umieszczenie litery z, Z w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyra-
zów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
6. Prezentacja podpisów do obrazków zamek, Zenek – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
z poznanych liter, np.: za, ze, zda, zupa, doza, waza, faza – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
7. Zabawa ruchowa „Kto znajdzie literę Z?”. Wszystkie dzieci biegają w rytm tamburyna wśród rozłożonych na podło-
dze odwróconych liter. Na głośny sygnał podnoszą jeden kartonik. Następnie dzieci liczą, ile liter Z zostało odkrytych.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 5. Rysowanie po śladzie konturów zamków i wzorów. Pisanie po śladzie liter z, Z oraz
sylab z literą z, Z.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Rzucanie kulami śniegowymi (lub piłeczkami) do wyznaczonego celu.
x Zabawa w berka.
t
ŚRODA emat: Co było kiedyś?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 7. Wylepianie plasteliną szablonu litery Z. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw XVII. Zabawa dydaktyczna „Ułóż zdanie”. Zabawa plastyczna „Dinozaury”. Zabawa skoczna „Skoki
narciarza”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 8, 9, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem ilustracji – „Dawniej na Ziemi”. Pogadanka „Jakie
zwierzęta żyły dawniej na Ziemi?”. Praca na podstawie ilustracji – porównywanie wyglądu dinozaurów, wyszukiwanie cie-
kawostek na ich temat – KP3, s. 8–9, ćw. 1–2 i ćw. 4–5. Zabawa „Odkrywamy dinozaury” – układanie obrazków. Zabawa
naśladowcza „Dinozaury”. Wykonanie ćwiczenia w KP3, s. 8, ćw. 3 – nalepianie podpisów. ▶ 2. Zajęcia umuzykal-
niające – „Tańczymy krakowiaka”. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Piosenka na powitanie). Zapoznanie z polskim tańcem
narodowym – krakowiakiem – CD, 33. Nauka układu tanecznego do piosenki (CD, 33). Ćwiczenia oddechowe z muzyką
relaksacyjną. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Piosenka na pożegnanie).
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 7; IV 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Wydeptana ścieżka”. Zabawa rzutna „Celuj śnieżką lub kamykiem”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 18