Page 233 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 233
TYDZIEŃ 17 • Dawno, dawno temu • 231
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna. Dzieci śpiewają Piosenkę na powitanie, wykonując układ ruchowy (zob. TYDZIEŃ 3, Środa).
Zapoznanie z polskim tańcem narodowym – krakowiakiem. N. włącza nagranie Krakowiak – CD, 33. Dzieci po wysłu-
chaniu omawiają treść piosenki. Odpowiadają na pytania N., np.: Jakie miasto pojawia się w piosence? Jak nazywają się
ludzie, którzy mieszkają w Krakowie? Jaka rzeka przepływa przez Kraków?
N. wyjaśnia, że taniec pochodzi z okolic Krakowa, stąd nazwa krakowiak. Następnie prezentuje dzieciom ilustracje przed-
stawiające pary tancerzy w stroju krakowskim i omawia charakterystyczne elementy ubioru z tego regionu (u tancerki:
wianek ze sztucznych kolorowych kwiatów, czerwone korale, haftowana koszula, zdobiony gorset, wzorzysta spódnica,
biały fartuszek, czerwone trzewiki; u tancerza: czapka „krakuska” zdobiona pawim piórem, biała koszula, zdobiony ka-
ftan, pas z brzękadełkami – blaszkami, pasiaste spodnie, wysokie buty).
Dzieci uczą się słów oraz melodii piosenki Krakowiak (CD, 33).
Krakowiak
melodia i słowa: tradycyjne
1. Krakowiaczek jeden 2. Krakowianka jedna 3. Płynie Wisła, płynie
miał koników siedem, miała chłopca z drewna, po polskiej krainie,
pojechał na wojnę, a dziewczynkę z wosku, po polskiej krainie,
został mu się jeden. wszystko po krakowsku. a dopóki płynie, Polska nie zaginie.
Siedem lat wojował, Buzi nie umyła, a dopóki płynie, Polska nie zaginie.
szabli nie wyjmował, włosy rozwichrzyła,
szabla zardzewiała, a do tego jeszcze 4. Zobaczyła Kraków,
wojny nie widziała. buciki zgubiła. wnet go pokochała,
wnet go pokochała,
a w dowód miłości wstęgą opasała,
a w dowód miłości wstęgą opasała.
2. Nauka układu tanecznego do piosenki Krakowiak (CD, 33).
N. prezentuje dzieciom krok krakowiaka – cwał boczny. Dzieci stoją w kole, wyciągają prawą rękę, w prawy skos, dło-
nią skierowaną do góry. Lewą dłoń opierają na lewym biodrze. Przy akompaniamencie nagrania wykonują cwał boczny
w prawą stronę (wraz z rozpoczęciem zwrotki). Na hasło N. zmieniają kierunek i zaczynają cwał w lewą stronę (lewa
ręka umieszczona w lewym skosie do boku, prawa na biodrze).
Po opanowaniu kroku podstawowego dzieci łączą się w pary mieszane. Chłopiec staje w środku koła, dziewczynka na
zewnątrz – zwróceni są twarzami do siebie. Chłopiec wystawia lewą dłoń w lewą stronę. Prawą ręką obejmuje dziew-
czynkę w pasie. Dziewczynka kładzie dłonie na biodrach. W tym ustawieniu wykonują krok krakowiaka w pierwszym
kierunku tańca (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Następnie dzieci zapoznają się z innymi figurami krakowiaka:
Krzesanie – na raz: uderzenie pietą w podłogę, lekko w bok, do wyprostowania kolana; na dwa: uderzenie palcami no-
gi w podłogę.
Kaszka – para, trzymając się za skrzyżowane ręce, tańczy wokół własnej osi cwałem.
Układ ruchowy do piosenki Krakowiak:
Ustawienie: chłopiec staje w środku koła, dziewczynka na zewnątrz, zwróceni są twarzami do siebie; chłopiec wystawia
lewą dłoń w górę do boku, prawą ręką obejmuje dziewczynkę w pasie; dziewczynka kładzie dłonie na swoich biodrach.
0’00–0’03 (przygrywka) – dzieci stoją
0’04–0’11 (zwrotka 1.) – 15 cwałów w pierwszym kierunku tańca i zatrzymanie ruchu wraz z dostawieniem nogi
0’12–0’21 – 4 kroki krzesane w miejscu (naprzemienne uderzenia piętą w podłogę, raz prawą, raz lewą nogą)
0’21–0’23 (przygrywka) – dzieci stoją
0’23–0’40 (zwrotka 2.) – analogicznie jak 0’04–0’21, z tą różnicą, że cwał odbywa się w drugim kierunku tańca
0’40–0’42 (przygrywka) – dzieci stoją
0’42–0’57 (zwrotka 3.) – figura kaszka krakowska
0’57–0’58 – dzieci stają w pozycji początkowej
0’59–1’13 (zwrotka 4.) – 17 cwałów parami w pierwszym kierunku tańca i zatrzymanie ruchu wraz z dostawieniem nogi
1’14–1’17 (zakończenie) – ukłon tancerzy (lekkie pochylenie się w kierunku osoby z pary).