Page 238 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 238
236 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Pomoce: ilustracja tematyczna (lub ilustracja w KP3, s. 14–15), serpentyny, balony, CD, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie ilustracji przedstawiającej bal karnawałowy. N. wyjaśnia dzieciom, że karnawał to czas, w którym organizo-
wane są zabawy, bale przebierańców i tańce. Dzieci opisują wygląd sali balowej, mówią, jak ubrane są postacie bawiące
się na balu – KP3, s. 14–15, ćw. 1–2 i ćw. 4.
2. Rozmowa „Jak jest na balu?”. Chętne dzieci wypowiadają się, odwołując się do swoich doświadczeń. Określają charakter
przyjęcia, na którym goście bawią się, tańczą (np. przyjęcie urodzinowe, wesele).
3. Zabawa ruchowa „Tańczą pary”. Dzieci dobierają się w pary i tańczą w takt muzyki. Na przerwę w muzyce zmieniają partnerów.
Uwaga: N. włącza nagrania wesołych, tanecznych utworów z CD.
4. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 14–15, ćw. 3 i ćw. 5. Liczenie i kolorowanie balonów. Liczenie wskazanych elementów
strojów i naklejanie odpowiednich liczb.
5. Wspólne dekorowanie sali serpentynami i balonami.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Mój bal marzeń.
Cele:
ozwijanie wyobraźni
r
warzanie okazji do przedstawiania wyobrażeń w formie pracy plastycznej
t
s
kształtowanie zdolności plastycznych.
Pomoce: blok rysunkowy, kredki.
Przebieg zajęć:
1. N. prosi dzieci, aby wyobraziły sobie, jak może wyglądać ich bal marzeń.
2. Dzieci przedstawiają swoje pomysły, rysując kredkami.
3. Wspólne oglądanie prac, swobodne wypowiedzi dzieci. Nadawanie tytułów rysunkom.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje przyrodnicze – dostrzeganie charakterystycznych oznak zimy.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (np. jazda na sankach parami).
t
WTOREK emat: Łucja i łata.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie ćwiczenia w KP3, s. 17. Ćwiczenia oddechowe „Balony”. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw XVIII. Zabawa kreatywna „Obrazki z figur”. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 20. Zabawa bieżna „Bieg
z woreczkiem”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Łucja ma łatę”. Zapoznanie z literą ł, Ł (wy-
słuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę ł – KP3, s. 18, budowanie modeli wyra-
zów łata, Łucja, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą ł, Ł). Zabawa ruchowa „Łódka”. Wykonanie ćwiczeń w KP3,
s. 19. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XVIII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 7, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Jak powstaje lód?”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18