Page 239 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 239

TYDZIEŃ 18  •  Zabawa karnawałowa  •  237



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Wykonanie ćwiczenia w KP3, s. 17. Kolorowanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się wskazaną literą.
              x Ćwiczenia oddechowe „Balony” – dmuchanie balonów.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa kreatywna „Obrazki z figur”. Układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych.
              x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 20. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę ł; kolorowanie w modelach
              wyrazów kwadratów odpowiadających głosce ł na niebiesko. Kolorowanie rysunku; czytanie tekstu.
              x Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
            Temat: Łucja ma łatę.
            Cele:
              zapoznanie z literą ł, Ł
              r
              ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
              zachęcanie do odczytywania wyrazów
              doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

                Pomoce: obrazki (przedstawiające łatę i dziewczynkę), napis Łucja, kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z li-
                terami, tamburyn, KP3.

            Przebieg zajęć:
            1.  Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
              głoskę ł – KP3, s. 18.
            2.  Omówienie obrazków przedstawiających łatę i dziewczynkę Łucję. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: łata i Łu-
              cja. Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę ł.
            3.  Budowanie modeli wyrazów łata, Łucja z kartoników czerwonych (na oznaczenie samogłosek) i niebieskich (na ozna-
              czenie spółgłosek).
              Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
            4.  Prezentacja litery ł, Ł – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Ry-
              sują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
            5.  Układanie wyrazów łata, Łucja poprzez umieszczenie litery ł, Ł w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
              z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
              Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
              6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
            6.  Umieszczenie napisu Łucja pod modelem wyrazu do obrazka – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do ukła-
              dania wyrazów z poznanych liter, np.: łam, dał, muł, łata, ława, fałda – KA, k. 36–37.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy. Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również wyrazy dłuższe.
            7.  Zabawa ruchowa „Łódka”. Wszystkie dzieci biegają w rytm tamburyna. Na głośny sygnał wykonują siad skrzyżny, wy-
              ciągają ręce na boki i przechylają się raz w prawą, raz w lewą stronę.
            8.  Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 19. Rysowanie po śladzie konturów łabędzi i wzorów. Pisanie po śladzie liter ł, Ł oraz
              sylab z literą ł, Ł.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
              6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XVIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244