Page 232 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 232
230 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 7. Kolorowanie flagi według określonej reguły. Dopasowywanie koni do rycerzy.
x Wylepianie plasteliną szablonu litery Z.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Ułóż zdanie”. Każde dziecko otrzymuje kartonik z wyrazem, odczytuje wyraz i układa zdanie za-
wierające ten wyraz. Dzieci prezentują swoje zdania na forum grupy. Następnie wymieniają się kartonikami i powta-
rzają zabawę.
x Zabawa plastyczna „Dinozaury”. Dzieci odrysowują przez kalkę proste obrazki z dinozaurami. Chętne kolorują powsta-
łe rysunki i nadają im tytuły.
x Zabawa skoczna „Skoki narciarza” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem ilustracji.
Temat: Dawniej na Ziemi.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
doskonalenie umiejętności pracy w zespole
ozwijanie logicznego myślenia
r
wzbogacanie słownictwa
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: albumy, książki o dinozaurach, 4 różne, pocięte na części obrazki przedstawiające dinozaury, 4 koperty,
tamburyn, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka „Jakie zwierzęta żyły dawniej na Ziemi?”. Dzieci wypowiadają się swobodnie, odwołując się do swojej wiedzy.
2. Praca na podstawie ilustracji. N. poleca dzieciom przyjrzeć się ilustracji w KP2, s. 8–9. Dzieci kontynuują swoje rozwa-
żania. Porównują wygląd dinozaurów, wskazują ich podobieństwa i różnice, opisują otoczenie przyrodnicze, w jakim
żyły. Zastanawiają się, do jakich zwierząt żyjących współcześnie są podobne – KP2, s. 8–9, ćw. 1–2 i ćw. 5.
Uwaga: Jeżeli dziećmi wykazują zainteresowanie, N. wyszukuje w Intrenecie ciekawostki na temat przedstawionych dino-
zaurów lub wspólnie z dziećmi przegląda książki o dinozaurach i odczytuje zawarte w nich informacje – KP2, s. 9, ćw. 4.
3. Zabawa „Odkrywamy dinozaury”. N. dzieli dzieci na 4 zespoły. Każdemu wręcza kopertę z obrazkiem pociętym na części.
Dzieci układają obrazki. Chętne dziecko z każdego zespołu opisuje dinozaura i wskazuje na ilustracji w KP3 dinozaura
najbardziej do niego podobnego. Z pomocą N. odczytuje jego nazwę.
4. Zabawa naśladowcza „Dinozaury”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm tamburyna, w dowolny sposób na-
śladując dinozaury.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP3, s. 8, ćw. 3. Porównywanie dinozaurów, nalepianie podpisów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Tańczymy krakowiaka.
Cele:
zapoznanie z polskim tańcem narodowym: krakowiakiem
ozwijanie zainteresowania polską kulturą ludową
r
kształtowanie koordynacji ruchowej oraz poczucia rytmu.
Pomoce: ilustracje przedstawiające pary w stroju krakowskim, nagranie muzyki relaksacyjnej, CD.