Page 100 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 100
98 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
wierszyka Iwony Rup Jeżyk. Wykonanie z plasteliny pionków i kostek do gry. ▶ 2. Zajęcia plastyczno-techniczne –
jesienne lampiony. Pogadanka „Cechy jesieni”. Wykonanie lampionów z wykorzystaniem balonów. Zabawa ruchowa ,,Płomyk”.
obszary z podstawy programowej: I 6, 7; III 5, 8; IV 3, 11, 14
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Na prawo, na lewo”. Obserwacja jesiennej pogody.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 11; III 5; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Głośno – cicho”. Dzieci zamieniają się w myszki, które swoim piskliwym głosem będą powtarzały za N.
N. odpowiednio intonuje, np.: Kasia jeździ na rowerze. To samo zdanie wymawiają później głośniej, a następnie –
bardzo głośno. Na koniec w tym samym zdaniu przechodzą od tonu cichego do najgłośniejszego, np.: Kasia (– cicho)
jeździ (– głośniej) na rowerze (– bardzo głośno).
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 46–47). Dzieci rysują liście po białym śladzie. Następnie kładą swoje dłonie
na liściach zgodnie z poleceniem (prawa ręka na liściu w prawym górnym rogu, lewa – w lewym dolnym; N. zwraca
uwagę, aby dziecko traktowało ilustrację z liśćmi jako jedną, obejmującą dwie strony). Na koniec dorysowują flamastrami
elementy według własnych pomysłów – tak aby z liści powstały jesienne stworki, dla których wymyślą imiona.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Rowerem do lasu”. Dzieci kładą się na podłodze. Ręce układają wzdłuż ciała, unoszą nogi. Zgodnie
z instrukcją N. poruszają nogami szybciej i wolniej – tak jak podczas jazdy na rowerze (naprzemiennie).
x Kompozycje z darów jesieni – układanie kompozycji z liści, kasztanów i żołędzi według własnych pomysłów.
x Zabawa pantomimiczna „Zawody”. N. trzyma w ręku kartki z rysunkami. Chętne dziecko losuje jeden z obrazków przed-
stawiających osoby wykonujące różne zawody (np.: fryzjer, kucharz, murarz). Za pomocą ruchów i gestów stara się
zaprezentować postać znajdującą się na kartoniku. Pozostałe dzieci odgadują, jak to zawód.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne połączone z działaniami technicznymi.
Temat: Doprowadź jeżyka do domku.
Cele:
abywanie umiejętności w konstruowaniu gier
n
ozwijanie zdolności konstrukcyjnych
r
doskonalenie umiejętności pracy w zespole
kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia.
Pomoce: masa solna, zapałki, wykałaczki, blok techniczny, duży arkusz, klej, nożyczki, kredki, plastelina.
Przebieg zajęć:
1. Praca plastyczna „Jeżyk”. Dzieci otrzymują masę solną, z której formują figurkę jeża. Kolce robią z wykałaczek, zapałek
lub małych patyczków.
2. Rozmowa „Co wiemy o jeżach?”. Dzieci swobodnie się wypowiadają. N. sprawdza wiedzę dzieci na temat jeży. Weryfikuje
przekazywane informacje i podsumowuje.
3. Zabawa pantomimiczna ,,Jeżyk pokazuje, a ja odgaduję”. N. wybiera ochotnika, który będzie jeżem prezentującym
zagadki jesienne. N. pokazuje mu na wcześniej przygotowanych karteczkach rzeczy lub zjawiska jesienne, które ma
przedstawić ruchem ciała, np.: wiatr, drzewa, spadające liście.
4. Omówienie gry dydaktycznej ,,Doprowadź jeżyka do domku”. N. recytuje wierszyk Iwony Rup o jeżyku.
Jeżyk
Idzie jeżyk wąską dróżką,
szuka górki z liści.
Zimą schowa się pod nimi
i wtedy się wyśpi.
Iwona Rup