Page 97 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 97
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 95
5. Wspólne tworzenie zielnika z liści, które zostały wcześniej przyniesione i zasuszone w sali przedszkolnej. N. pomaga
dzieciom w rozpoznaniu liści i ich nazwaniu. (Uwaga: Jeśli zasuszonych liści kasztanowca i dębu jest dużo, dzieci
mogą wykonać karty zielnika z KA teraz na zajęciach. Mogą również zabrać karty do domu, aby podczas spaceru
z rodzicami zebrać liście, samodzielnie wysuszyć i przykleić w zielniku). Dzieci wspólnie, w grupie, przyklejają je
na kartkach wielkości A4 za pomocą taśmy. W prawym dolnym rogu N. wpisuje: datę i miejsce znalezienia liścia, imię
osoby, która go przykleiła, oraz gatunek drzewa. Po zakończeniu wszystkie kartki zostają przedziurkowane i przewle-
czone sznurkiem.
6. Zabawa ruchowa „Liście na wietrze”. Wybrane przez N. dziecko jest Panią Jesienią. Wystukuje ono rytm na bębenku
zgodnie z własnym odczuciem. Na dźwięk bębenka dzieci obracają się dookoła. Kiedy rytm cichnie, zatrzymują się
i poruszają rękami w różne strony, naśladując liście na wietrze.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z użyciem lupy. Oglądanie jesiennej przyrody.
x Zabawa ruchowa „Kałuże”. Skakanie po narysowanych kredą kałużach.
Środa temat: Jesienne zbiory z sadu, ogrodu i pola.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa umuzykalniająca „Co tak gra?”. Zabawa dydaktyczna „Które zwierzę?” –
poznanie cech zwierząt. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Gra „Jesienne memory”. Zabawa plastyczna „Pani Jesień” – roz-
wijanie zdolności manualnych. Zabawa ruchowa „Na prawo i na lewo”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 7, 8, 11, 12, 14, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-kulinarne – dary, które przyniosła nam Pani Jesień. Wysłuchanie wiersza
Iwony Rup Dary jesieni. „Dary natury” – przeglądanie zawartości kosza oraz nazywanie owoców i warzyw. „Kolory i kształty” –
opisywanie owoców i warzyw. Zabawa badawcza „Co w środku?” – przekrawanie warzyw i owoców. „Co nam smakuje?” –
degustacja. Omówienie pracy rolnika. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – łączenie obrazków w pary. Przygotowanie i jedzenie
deseru z jabłek i marchwi. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – muzyka drzew. Określanie odgłosów z parku. Ćwiczenie
dykcyjne „Szumy i szelesty”. Zabawa umuzykalniająco-ruchowa „Dzieci i drzewa”. Zabawa z instrumentami „Perkusista
drzew” – powtarzanie rytmów. Zabawa „Chór drzew” – rytmiczne wypowiadanie nazw na znak N. Relaksacja przy nagraniu
Poranka Edwarda Griega.
obszary z podstawy programowej: I 3, 7; III 8; IV 2, 3, 7, 12, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ze skakanką. Zabawa rzutna „Kasztany i żołędzie” - rzucanie do celu.
obszary z podstawy programowej: I 2; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa umuzykalniająca „Co tak gra?”. Dzieci siadają w kole. N. wybiera chętne dziecko i zawiązuje mu chustką oczy.
Pozostałe dzieci prosi o ciszę, ponieważ zadaniem dziecka z zakrytymi oczami jest odgadnięcie i nazwanie usłyszanych
dźwięków. N. wykorzystuje instrumenty (gra na tamburynie, marakasach, trójkącie) lub dostępne przedmioty (np. uderza
jednym drewnianym klockiem o drugi).
x Zabawa dydaktyczna „Które zwierzę?”. N. rozkłada obrazki przedstawiające różne zwierzęta. Następnie zadaje do nich
pytania: Które zwierzę jest najwolniejsze? Które zwierzę jest najszybsze? Co najdalej skacze? Czy wieloryb jest cięższy od
żółwia? Dzieci podają swoje propozycje.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).