Page 97 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 97

TYDZIEŃ 7  •  Jesień w parku i w ogrodzie  •  95



            5.  Wspólne tworzenie zielnika z liści, które zostały wcześniej przyniesione i zasuszone w sali przedszkolnej. N. pomaga
              dzieciom w rozpoznaniu liści i ich nazwaniu. (Uwaga: Jeśli zasuszonych liści kasztanowca i dębu jest dużo, dzieci
              mogą wykonać karty zielnika z KA teraz na zajęciach. Mogą również zabrać karty do domu, aby podczas spaceru
              z rodzicami zebrać liście, samodzielnie wysuszyć i przykleić w zielniku). Dzieci wspólnie, w grupie, przyklejają je
              na kartkach wielkości A4 za pomocą taśmy. W prawym dolnym rogu N. wpisuje: datę i miejsce znalezienia liścia, imię
              osoby, która go przykleiła, oraz gatunek drzewa. Po zakończeniu wszystkie kartki zostają przedziurkowane i przewle-
              czone sznurkiem.
            6.  Zabawa ruchowa „Liście na wietrze”. Wybrane przez N. dziecko jest Panią Jesienią. Wystukuje ono rytm na bębenku
              zgodnie z własnym odczuciem. Na dźwięk bębenka dzieci obracają się dookoła. Kiedy rytm cichnie, zatrzymują się
              i poruszają rękami w różne strony, naśladując liście na wietrze.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy z użyciem lupy. Oglądanie jesiennej przyrody.
              x Zabawa ruchowa „Kałuże”. Skakanie po narysowanych kredą kałużach.




            Środa    temat:  Jesienne zbiory z sadu, ogrodu i pola.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa umuzykalniająca „Co tak gra?”. Zabawa dydaktyczna „Które zwierzę?” –
            poznanie cech zwierząt. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Gra „Jesienne memory”. Zabawa plastyczna „Pani Jesień” – roz-
            wijanie zdolności manualnych. Zabawa ruchowa „Na prawo i na lewo”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 7, 8, 11, 12, 14, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodniczo-kulinarne – dary, które przyniosła nam Pani Jesień. Wysłuchanie wiersza
            Iwony Rup Dary jesieni. „Dary natury” – przeglądanie zawartości kosza oraz nazywanie owoców i warzyw. „Kolory i kształty” –
            opisywanie owoców i warzyw. Zabawa badawcza „Co w środku?” – przekrawanie warzyw i owoców. „Co nam smakuje?” –
            degustacja. Omówienie pracy rolnika. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – łączenie obrazków w pary. Przygotowanie i jedzenie
            deseru z jabłek i marchwi.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – muzyka drzew. Określanie odgłosów z parku. Ćwiczenie
            dykcyjne „Szumy i szelesty”. Zabawa umuzykalniająco-ruchowa „Dzieci i drzewa”. Zabawa z instrumentami „Perkusista
            drzew” – powtarzanie rytmów. Zabawa „Chór drzew” – rytmiczne wypowiadanie nazw na znak N. Relaksacja przy nagraniu
            Poranka Edwarda Griega.
              obszary z podstawy programowej: I 3, 7; III 8; IV 2, 3, 7, 12, 18, 20

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ze skakanką. Zabawa rzutna „Kasztany i żołędzie” - rzucanie do celu.
              obszary z podstawy programowej: I 2; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa umuzykalniająca „Co tak gra?”. Dzieci siadają w kole. N. wybiera chętne dziecko i zawiązuje mu chustką oczy.
              Pozostałe dzieci prosi o ciszę, ponieważ zadaniem dziecka z zakrytymi oczami jest odgadnięcie i nazwanie usłyszanych
              dźwięków. N. wykorzystuje instrumenty (gra na tamburynie, marakasach, trójkącie) lub dostępne przedmioty (np. uderza
              jednym drewnianym klockiem o drugi).
              x Zabawa dydaktyczna „Które zwierzę?”. N. rozkłada obrazki przedstawiające różne zwierzęta. Następnie zadaje do nich
              pytania: Które zwierzę jest najwolniejsze? Które zwierzę jest najszybsze? Co najdalej skacze? Czy wieloryb jest cięższy od
              żółwia? Dzieci podają swoje propozycje.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102