Page 96 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 96
94 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
x Zabawa integrująca „Moja mama najlepiej...”. N. ustawia dzieci w kole. Wyjaśnia, że każdy z nas ma jakieś zdolności:
Jedni z nas pięknie malują, inni śpiewają, a jeszcze inni układają wysokie wieże. Prosi dzieci, aby zastanowiły się, jakie
zdolności doceniają u innych. W ręku trzyma kamyczek i przekazuje go osobie siedzącej obok, wymawiając jej imię
i mówiąc np.: Moja mama najlepiej gotuje zupę pomidorową. Kolejna osoba robi to samo. N. podkreśla, że np. najlepsza
zupa pomidorowa może być dla każdego inna: Dla jednych jest bardziej słona, dla innych ostra. Tak więc dwie osoby
mogą robić tą samą rzecz równie dobrze.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie relaksacyjne „Jesienne odgłosy”. Dzieci kładą się wygodnie na dywanie. Zamykają oczy i odprężają się.
N. wprowadza je w stan relaksacji. Włącza muzykę, która kojarzy się z jesienną pogodą (szum liści, odgłosy deszczu itp).
Dzieci wyobrażają sobie, co dzieje się podczas takiej pogody w ogrodzie.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 44). Dzieci rysują kontury ptaka po białym śladzie. Wypełniają rysunek porwanymi
paskami papieru lub bibuły.
x Zabawa skoczna „Jak żabki”. Dzieci kolejno zamieniają się w różne zwierzęta, ale w te, które skaczą: zające, żaby, kangury,
koniki polne itp. Przedszkolaki naśladują przy tym odgłosy, np.: hop, hop; kic, kic; kum, kum.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Drzewa jesienią.
Cele:
zwracanie uwagi na zmiany w przyrodzie zachodzące podczas różnych pór roku
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
zaznajomienie z popularnymi gatunkami drzew.
Pomoce: ilustracje pokazujące drzewo w czterech porach roku, bębenek, jesienne liście, kasztany, żołędzie, dziurkacz,
sznurek, zasuszone liście, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Danuty Wawiłow Drzewo.
Drzewo
[ 1 ] Stoi czarne drzewo [ 3 ] Teraz stoi smutne, [ 5 ] Żal mi tego drzewa . [ 7 ] Zaśnij, drzewo zaśnij .
w jesiennym ogrodzie . chłoszcze je ulewa . Teraz stoi smutne, Jutro będzie jaśniej .
Patrzę na nie co dzień . Żal mi tego drzewa nikt mu nie zaśpiewa . Jutro będzie ładnie .
Śnieg na ziemię spadnie .
[ 2 ] Latem miało drzewo [ 4 ] Odleciały ptaki [ 6 ] Pobiegnę do niego,
zieloną koronę, tam, gdzie nie ma zimy . wdrapię się na gałąź [ 8 ] Będziesz sobie spało,
na ramionach ptaki Odleciały liście i będę mu śpiewał, ubrane na biało,
żółte i czerwone . za nimi, za nimi . a drzewo, a drzewo śniegiem otulone,
Ręce wyciągało, Odleciały kwiaty, będzie mnie słuchało . a jak się obudzisz,
nieba dosięgało porwał je ze sobą znowu będziesz miało
i śmiało się, śmiało . . . wicher lodowaty . zieloną koronę.
Danuta Wawiłow
2. „Jak wygląda drzewo w poszczególnych porach roku?” – N. pokazuje ilustracje przedstawiające cztery pory roku. Dzieci
wybierają obrazek jesienny i opisują go.
3. N. przynosi do sali liście w różnych kolorach. Prosi dzieci o opisanie kolorów dominujących na drzewach podczas jesieni.
Dzieci określają również kształt liści. Porównują liście: takie same i inne.
4. Dzieci dowiadują się, czym jest zielnik i w jakim celu się go wykonuje (poznawanie roślin, ich budowy, warunków
potrzebnych do rozwoju). Omówienie sposobu wykonania zielnika w KA (k. 6–7).