Page 98 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 98
96 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zadania popołudniowe
x Gra w parach lub w małych grupach „Jesienne memory” (z wykorzystaniem kartoników z KA, k. 4; zob. TYDZIEŃ 4,
Poniedziałek).
x Zabawa plastyczna „Pani Jesień”. Dzieci rysują na kartce kredkami pastelowymi postać Pani Jesieni.
x Zabawa ruchowa „Na prawo i na lewo”. Dzieci wskazują swoją prawą i lewą stronę. Siadają na podłodze, zachowując odle-
głości. Wyciągają przed siebie nogi, a ręce opierają o dywan blisko tułowia. Na znak N. przenoszą obie nogi raz w prawo,
raz w lewo.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodniczo-kulinarne.
Temat: Dary, które przyniosła nam Pani Jesień.
Cele:
zapoznanie z darami jesieni z sadu i pola
p
oznawanie smaku owoców i warzyw
zdobywanie informacji na temat zdrowego odżywiania
p
oznanie czynników potrzebnych do wzrostu roślin.
Pomoce: kosz wiklinowy, owoce i warzywa (jabłka, gruszki, śliwki, marchwie, ziemniaki, pietruszki itp.), ilustracja
przedstawiająca ludzi pracujących na roli, nożyki dla dzieci, tarka, miseczki, łyżki, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. przynosi do sali kosz wiklinowy przykryty serwetą. Dzieci podają propozycje, co może się w nim znajdować. N. pod-
powiada, że są w nim pewne dary, które przyniosła Pani Jesień.
2. Wysłuchanie i krótkie omówienie wiersza Iwony Rup Dary jesieni.
Dary jesieni
W polu już urosły W sadzie mamy gruszki,
marchew i pietruszka, jabłka się rumienią .
cebula, buraczki W lesie rosną grzyby .
i jeszcze kapusta . Jak pachnie jesienią!
Iwona Rup
3. „Dary natury” – wspólne przeglądanie zawartości koszyka. Dzieci siadają w kole. N. wyjmuje pierwszy owoc lub warzywo
i wskazuje osobę, która ma podać jego nazwę.
4. „Kolory i kształty”. Owoce i warzywa znajdują się na środku dywanu. Ochotnik podchodzi i wybiera jedno warzywo
lub owoc. N. pyta: Jakiego koloru jest warzywo/owoc? Jaki ma kształt? Dziecko po udzieleniu odpowiedzi wkłada
warzywo/owoc do koszyka. Po opisaniu wszystkich „darów” dzieci siadają do stolika.
5. Zabawa badawcza „Co w środku?” – przekrawanie warzyw i owoców, oglądanie wnętrza, podział na pestkowe
i bezpestkowe. N. zwraca uwagę na duże dawki witamin (i innych składników odżywczych), które zawierają warzywa
i owoce. Są one niezbędne dla naszego prawidłowego rozwoju.
6. „Co nam smakuje?” – degustacja. N. zakrywa oczy ochotnikowi i daje mu do spróbowania cząstkę jabłka, marchwi lub
gruszki. Dziecko odgaduje, co zjadło, i określa smak.
7. Omawianie pracy rolnika. Oglądanie ilustracji przedstawiających pracę w polu. Określanie warunków potrzebnych
do wzrostu roślin.
8. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 45). Dzieci opowiadają, gdzie się znajdują przedstawieni na obrazkach chłopcy
i dziewczynki oraz co robią. Następnie łączą w pary obrazki, które do siebie pasują (na których jest to samo miejsce:
park, sad i ogród).
9. Przygotowanie deseru z jabłek i marchwi. Dzieci obierają jabłka i marchwie pod nadzorem N. (N. uwrażliwia dzieci
na zachowanie ostrożności). Następnie ścierają owoce i warzywa na tarce.
10. Wspólne sprzątanie miejsca pracy.
11. Spożywanie przyrządzonego deseru.