Page 103 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 103
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 101
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza recytowanego przez N.
Poranna niespodzianka
Wstałam rano, patrzę za okno . Wzeszło słonko – raz, dwa, trzy – A to drzewo pochylone,
No tak – drzewa znowu mokną . osuszyło drzewkom łzy . teraz dumną ma koronę .
Mokra trawa, mokra dróżka, Promyk w liście im wysłało, Żółte, rude i brązowe
kotek, piesek i kaczuszka . różne barwy zmalowało . – liście piękne, kolorowe!
2. Pytania do wiersza: Co zmokło podczas deszczu? Kto przegonił deszcz? Jaki kolor miały liście?
3. Zabawa dźwiękonaśladowcza z wystukiwaniem rytmu „Pada deszczyk”:
x delikatny deszcz – uderzanie opuszkami palców o podłogę, ciche: kap, kap, kap
x mocniejszy deszcz – szybsze uderzanie palcami, powtarzanie coraz szybciej: kap, kap, kap
x ulewa – uderzanie całą dłonią, głośne i szybkie wypowiadanie dźwięku: kap, kap, kap.
4. Opowieść ruchowa „Jesienne prace ogrodowe”. N. mówi: Spacerujemy po polu (dzieci przechadzają się po sali). Dotarliśmy
do roślin. Tutaj obok rośnie marchewka – trzeba ją zerwać (dzieci nachylają się) i wrzucić do koszyka (dzieci unoszą ręce
od dołu do góry, udając przekładanie warzyw). Wyrównujemy ziemię (dzieci gładzą dłonią po podłodze) itd.
5. Quiz „Tak czy nie?”. N. siada wraz z dziećmi na dywanie. Przedszkolaki słuchają zdań i odpowiednio na nie reagują, mówiąc
Tak lub Nie. Zdania: Jesienią zakładam kapelusz przeciwsłoneczny. Jesienią często pada. Jesienią wykopujemy warzywa
znajdujące się w polu. Jesienią zrywamy jabłka w sadzie. Jesienią opalamy się na plaży. Jesienią kasztany i żołędzie opadają
z drzew. Jesienią w lesie można znaleźć grzyby.
6. „Pogodynka” – opisywanie pogody. Dzieci wcielają się w prezentera telewizyjnego. Wskazują na mapie swoje miasto
i mówią, jaka jest lub będzie pogoda.
7. Zabawa ruchowa „Jesienna garderoba”. N. omawia po kolei czynności związane z wkładaniem ubrań przed wyjściem
z domu w jesienny, chłodny dzień. Dzieci ilustrują je ruchem: Wkładamy spodnie, skarpety, ciepły sweter, kalosze, kurtkę,
płaszcz przeciwdeszczowy. Zakładamy czapkę, szalik…
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2, s. 48 i ćw. 3, s. 49) – liczenie, określanie kolejności (miejsca w szeregu), porównywa nie
i szacowanie liczebności, przeliczanie w celu sprawdzenia.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Fruwające liście”. Dzieci podrzucają liście o różnych kolorach i wielkościach. Oceniają tempo ich spadania.
x Zabawa „Droga jeżyka do domu”. N. ustawia po jednej stronie jeżyka wykonanego z kasztanów, po drugiej – pudełeczko,
które jest jego domem. Pomiędzy ustawia kamyczki. Zadaniem dzieci jest wytyczenie patykiem trasy jeżyka do jego domu
tak, aby nie natknąć się na kamyczki.
x Obserwacja jesiennej pogody – oglądanie pod lupą roślin zmieniających się jesienią.
TYDZIEŃ 8 Pobaw się ze mną
Poniedziałek temat: I jak indyk.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa naśladowcza „Zrób to, co ja”. Zabawa ruchowa „Znikające szarfy”. Ćwiczenia
poranne – Zestaw VIII. Zabawa ruchowa „Zwierzę na i”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – rozwijanie sprawności grafomoto-
rycznej, utrwalenie znajomości litery I, doskonalenie analizy słuchowej wyrazów, rozwijanie umiejętności kategoryzowa-
nia. Zabawa ruchowa rzutna „Rzucam – złap”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; IV 1, 2, 4, 8