Page 103 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 103

TYDZIEŃ 8  •  Pobaw się ze mną  •  101



            Przebieg zajęć:
            1.  Wysłuchanie wiersza recytowanego przez N.



                  Poranna niespodzianka

              Wstałam rano, patrzę za okno .  Wzeszło słonko – raz, dwa, trzy –  A to drzewo pochylone,
              No tak – drzewa znowu mokną .   osuszyło drzewkom łzy .         teraz dumną ma koronę .
              Mokra trawa, mokra dróżka,      Promyk w liście im wysłało,     Żółte, rude i brązowe
              kotek, piesek i kaczuszka .     różne barwy zmalowało .         – liście piękne, kolorowe!



            2.  Pytania do wiersza: Co zmokło podczas deszczu? Kto przegonił deszcz? Jaki kolor miały liście?
            3.  Zabawa dźwiękonaśladowcza z wystukiwaniem rytmu „Pada deszczyk”:
                 x delikatny deszcz – uderzanie opuszkami palców o podłogę, ciche: kap, kap, kap
                 x mocniejszy deszcz – szybsze uderzanie palcami, powtarzanie coraz szybciej: kap, kap, kap
                 x ulewa – uderzanie całą dłonią, głośne i szybkie wypowiadanie dźwięku: kap, kap, kap.
            4.  Opowieść ruchowa „Jesienne prace ogrodowe”. N. mówi: Spacerujemy po polu (dzieci przechadzają się po sali). Dotarliśmy
              do roślin. Tutaj obok rośnie marchewka – trzeba ją zerwać (dzieci nachylają się) i wrzucić do koszyka (dzieci unoszą ręce
              od dołu do góry, udając przekładanie warzyw). Wyrównujemy ziemię (dzieci gładzą dłonią po podłodze) itd.
            5.  Quiz „Tak czy nie?”. N. siada wraz z dziećmi na dywanie. Przedszkolaki słuchają zdań i odpowiednio na nie reagują, mówiąc
              Tak lub Nie. Zdania: Jesienią zakładam kapelusz przeciwsłoneczny. Jesienią często pada. Jesienią wykopujemy warzywa
              znajdujące się w polu. Jesienią zrywamy jabłka w sadzie. Jesienią opalamy się na plaży. Jesienią kasztany i żołędzie opadają
              z drzew. Jesienią w lesie można znaleźć grzyby.
            6.  „Pogodynka” – opisywanie pogody. Dzieci wcielają się w prezentera telewizyjnego. Wskazują na mapie swoje miasto
              i mówią, jaka jest lub będzie pogoda.
            7.  Zabawa ruchowa „Jesienna garderoba”. N. omawia po kolei czynności związane z wkładaniem ubrań przed wyjściem
              z domu w jesienny, chłodny dzień. Dzieci ilustrują je ruchem: Wkładamy spodnie, skarpety, ciepły sweter, kalosze, kurtkę,
              płaszcz przeciwdeszczowy. Zakładamy czapkę, szalik…
            8.  Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2, s. 48 i ćw. 3, s. 49) – liczenie, określanie kolejności (miejsca w szeregu), porównywa nie
              i szacowanie liczebności, przeliczanie w celu sprawdzenia.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Fruwające liście”. Dzieci podrzucają liście o różnych kolorach i wielkościach. Oceniają tempo ich spadania.
              x Zabawa „Droga jeżyka do domu”. N. ustawia po jednej stronie jeżyka wykonanego z kasztanów, po drugiej – pudełeczko,
              które jest jego domem. Pomiędzy ustawia kamyczki. Zadaniem dzieci jest wytyczenie patykiem trasy jeżyka do jego domu
              tak, aby nie natknąć się na kamyczki.
              x Obserwacja jesiennej pogody – oglądanie pod lupą roślin zmieniających się jesienią.




            TYDZIEŃ 8    Pobaw się ze mną



            Poniedziałek    temat:  I jak indyk.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa naśladowcza „Zrób to, co ja”. Zabawa ruchowa „Znikające szarfy”. Ćwiczenia
            poranne – Zestaw VIII. Zabawa ruchowa „Zwierzę na i”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – rozwijanie sprawności grafomoto-
            rycznej, utrwalenie znajomości litery I, doskonalenie analizy słuchowej wyrazów, rozwijanie umiejętności kategoryzowa-
            nia. Zabawa ruchowa rzutna „Rzucam – złap”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; IV 1, 2, 4, 8
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108