Page 104 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 104
102 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – I jak indyk. Poznawanie kształtu litery I.
Wysłuchanie wierszyka i wymienianie słów rozpoczynających się głoską i. Poznanie wyglądu indyka i iguany. Wykonanie
ćwiczenia w KP1. Praca plastyczna „Dumny indyk”. Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – indyk patrzy!”. ▶ 2. Zajęcia
plastyczno-techniczne – fartuszki dla ropuszki. Zabawa w kontunuowanie rytmu „Co będzie dalej?”. Wysłuchanie utworu
Doroty Gellner Ropuszki. Omówienie treści. Praca plastyczna „Fartuszki dla ropuszki” – projektowanie.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 4; III 8; IV 2, 3, 4, 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa skoczna „Hula-hoop”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa naśladowcza „Zrób to, co ja”. Dzieci wybierają osobę, która stanie w środku koła i będzie prezen tować
wymyślony przez siebie ruch. Zadaniem grupy jest odwzorowanie czynności.
x Zabawa ruchowa „Znikające szarfy”. N. rozkłada szarfy na podłodze. Jest ich o jedną mniej niż uczestników zabawy. Dzieci
rytmicznie maszerują po sali. Na znak N. (np. klaśnięcie) każde dziecko stara się wejść do szarfy – w każdej szarfie znajdo-
wać się może jedna osoba. Dziecko, które zostanie bez szarfy, odchodzi na bok. N. zabiera jedną szarfę i powtarza zadanie.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Zwierzę na i”. Dzieci chodzą rytmicznie po sali. Na hasło N.: Zwierzę na i zamieniają się w indyka lub
iguanę. (Dzieci demonstrują swoje wybory za pomocą ruchów ciała i dźwięków).
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2 i ćw. 3, s. 51). Dzieci rysują szlaczki po śladzie zgodnie z kierunkiem strzałek. Następ-
nie wyszukują i podkreślają litery I w podpisach zdjęć. Nazywają ukazane przedmioty (zabawki) i dzielą tę nazwę
na sylaby.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzucam – złap” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: I jak indyk.
Cele:
zapoznanie z literą I
wiczenie słuchu fonematycznego
ć
oznanie wyglądu indyka i iguany
p
r
ozwijanie sprawności manualnej.
Pomoce: wstążka, plastelina, liście, biały słonecznik niełuskany, zdjęcie indyka i iguany, Trampolinek, kredki,
materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci. N. wraz z Trampolinkiem zapowiadają, że dziś dzieci poznają bardzo prostą literkę.
2. N. rozkłada na dywanie wstążkę w kształcie litery I. Dzieci kolejno przechodzą po ułożonej literze. N. pyta: Czy już wiecie,
dlaczego z Trampolinkiem powiedzieliśmy, że to prosta literka? Dzieci wypowiadają się.
3. Wysłuchanie wierszyka. N. mówi: I występuje w wielu słowach i w różnych miejscach w tych słów. Najłatwiej i usłyszeć
na początku słowa. Posłuchajcie wierszyka i spróbujcie zapamiętać jak najwięcej słów z i na początku.
Impreza w przedszkolu
Dziś impreza, mówię ci! Wyprzedziła Indianina: No a indyk? Pióra gubi!
Kostiumowy bal na „i” . strój indiański, sroga mina… Igła zbiera je i mówi:
A za Indianina dziś – Ja Indianom uszyć muszę
Irek zmienił się w indyka, przebrał się nieśmiały Krzyś . dwa wspaniałe pióropusze .
co przed igłą ciągle zmyka . A Iwonka za Indiankę .
Igłą? Jak to? Ach, to Iga! Tworzą razem ładną parkę . Agnieszka Kolankowska
Iga bardzo szybko śmiga .