Page 109 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 109
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 107
żeby zrozumiały (N. proponuje zaśpiewanie np. piosenki Trampolinek i my, ale na sylabach: tu i ti). Na nas już czas!
Miło się gawędzi, ale musimy wracać. Do widzenia! To ti te ta!
3. Zabawa ruchowa „Start i lądowanie rakiety”. N. odtwarza nagranie Roboty i ufoludki (CD) (cześć pierwszą: Lot rakiety – nr 23),
a zada niem dzieci jest rozpoznać, co oznaczają poszczególne odgłosy (praca silników, start, lot, lądowanie). Następnie
dzieci poruszają się zgodnie z nagraniem (ruchy startu jak w poprzedniej zabawie). W czasie lotu biegają po sali z dłońmi
splecionymi nad głową (to czubek rakiety). Lądują na odgłos lądowania, powoli kucając. N. kilka razy odtwarza część
pierwszą zabawy Roboty i ufoludki.
4. Zabawa „Na planecie robotów”. Dzieci wspólnie z N. przypominają, jak wygląda robot – czym jest i jak porusza się.
N. prezentuje ruch mechaniczny, na usztywnionych kończynach, z zatrzymaniem po każdej sekwencji. Następnie dzieci pró-
bują poruszać się w taki zautomatyzowany sposób do odtwarzanej muzyki (druga część zabawy Roboty i ufoludki – CD:
Planeta robotów – nr 24). N. wybiera dzieci, które wykonały najciekawszy ruch, i prosi o zaprezentowanie sposobu
poruszania się.
5. Zabawa z nagraniem Roboty i ufoludki (CD). N. zaprasza w długą podróż kosmiczną. Zadaniem dzieci będzie rozpozna nie,
jaki element podróży sugeruje muzyka, i wykonanie interpretacji ruchowej.
Zabawa składa się z 4 części: lot – planeta robotów – lot – planeta ufoludków. Ruchy do lotu i planety robotów dzieci
mają już przećwiczone. Na planecie ufoludków śpiewają po „ufoludzku” lub poruszają się dowolnym sposobem.
N. może fragment zabawy dotyczący lotu wykorzystać do podróżowania po wielu innych planetach, np. planecie śmiechu,
planecie pełzaczy, planecie instrumentów. Wówczas lot jest łącznikiem, a N. po zapauzowaniu nagrania ogłasza, na jakiej
planecie dzieci wylądowały. Ruch na planecie odbywa się w cichym, pantomimicznym trybie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Obserwacja przyrody – zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy pory roku.
Czwartek temat: Co będzie dalej?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa paluszkowa „Pada deszczyk”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – wskazywanie
zabawek, które nie pasują; określanie zmian w układzie. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa naśladowcza, rozwija-
jąca orientację przestrzenną „Przejażdżka”. Zabawa słuchowa „Rodzynkowe rytmy”. Zabawa ruchowa „Równoważnia”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 1; III 1; IV 2, 5, 8, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – co będzie dalej? Zabawa integrująco-słuchowa „Dzieci się witają”.
Rozmowa kierowana dotycząca układania rytmów. Układanie własnych rytmów z wyciętych elementów. Zabawa ruchowa
„Rytm” – ustawianie się zgodnie z układem figur geometrycznych. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – jesienny kolaż. Zabawa
słowna „Opowia damy bajkę”. Zapoznanie dzieci z twórczością Henriego Matisse’a. Opowiedzenie o charakterystycznych
cechach kolażu. Praca plastyczna techniką kolażu „Jesienne widoki”.
obszary z podstawy programowej: III 2; IV 5, 8, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Gdzie jest robot?”. Zabawa ruchowa z użyciem liny „Siłacze”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa paluszkowa „Pada deszczyk”. Dzieci stoją w kręgu. Wyciągają w górę ręce i paluszkami naśladują spadające
kropelki deszczu.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2, s. 55 i ćw. 1, s. 56) – wskazywanie w każdym rzędzie zabawki, która nie pasuje
do pozostałych (wyjaśnianie dlaczego); porównywanie i określanie zmian w zabawkach w rzędach na obu stronach
kartki. Uwaga: Dla każdego dziecka zabawka, która nie pasuje, może być inna. Ważne, aby dziecko potrafiło wyjaśnić,
dlaczego nie pasuje. Aby dziecko mogło się skupić na układzie w rzędzie, należy zakryć pozostałe rzędy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).