Page 110 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 110
108 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zadania popołudniowe
x Zabawa naśladowcza, rozwijająca orientację przestrzenną „Przejażdżka”. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Pierwsze
osoby stają się kierowcami – kierują samochodem/autobusem pełnym pasażerów. Kierowcy reagują na komendy N.:
Proszę pojechać pod regał z książkami i zatrzymać się tam. Kolejny przystanek będzie obok regału z samochodami itp.
x Zabawa słuchowa „Rodzynkowe rytmy”. N. rozdaje każdemu dziecku rodzynki. Następnie rozpoczyna grę na trójkącie.
Dzieci mają za zadanie ułożyć tyle rodzynek, ile dźwięków usłyszały.
x Zabawa ruchowa „Równoważnia”. Dzieci ustawiają się w rzędzie i kolejno przechodzą po rozłożonej wstążce.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Co będzie dalej?
Cele:
drażanie do skupiania uwagi na rytmach
w
kształtowanie umiejętności zauważania i kontynuowania powtarzających się sekwencji w układzie
abywanie umiejętności kodowania regularności rytmicznej
n
r
ozwijanie kreatywności poprzez układanie szlaczka z figur geometrycznych.
Pomoce: papierowe figury geometryczne, flamastry, papier kolorowy, blok techniczny, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integrująco-słuchowa „Dzieci się witają”. Dzieci przemieszczają się po sali, na znak N. – np. uderzenie w tambu-
ryn – podają sobie dłonie, mówiąc: Miło cię widzieć, lub witają się poprzez dotknięcie kciuków: Kciuki się witają.
2. Rozmowa kierowana dotycząca układania rytmów. N. na tablicy pokazuje figury geometryczne ułożone w pewnym
rytmie (np.: trójkąt, trójkąt, koło, kwadrat, trójkąt, trójkąt, koło, kwadrat). Dzieci wskazują sekwencję, która się powtarza,
i kontynuują ciąg figur zgodnie z zauważoną regularnością.
3. Na stolikach znajdują się kartki papieru technicznego, papier kolorowy, flamastry, klej i nożyczki. Każda osoba projektuje
własną zagadkę rytmiczną z figur geometrycznych. Samodzielnie wycina figury z kolorowego papieru, a następnie układa
z nich rytm i przykleja na kartce bloku technicznego. Uwaga: N. przypomina, aby sekwencja figur była powtórzona
co najmniej raz, tak aby kolega mógł zauważyć rytm i go kontynuować. Następnie dzieci wymieniają się kartkami i kończą
ciąg figur, wycinając i przyklejając odpowiednie kształty.
4. Zabawa ruchowa „Rytm”. N. dzieli dzieci na trzy grupy. Każda osoba w grupie przykleja sobie figurę, którą otrzymuje
od N. Na tablicy znajduje się układ figur (np.: koło, trójkąt, trójkąt, koło, trójkąt, trójkąt). Zadaniem każdej drużyny jest
ustawienie się w rzędzie według wzoru z tablicy.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Jesienny kolaż.
Cele:
kształtowanie twórczej postawy
oznanie techniki plastycznej: kolażu
p
wzbudzanie przeżyć estetycznych
w
yrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej.
Pomoce: reprodukcje kolaży Henriego Matisse’a, kolorowe i czarno-białe gazety, kolorowe kartki papieru, klej,
nożyczki, kolorowa bibuła, liście, flamastry.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowna „Opowiadamy bajkę”. Dzieci siedzą w kręgu i kolejno wymyślają dalszy ciąg opowieści. N. rozpoczyna:
Nadeszła już jesień, w parku pojawiły się złociste liście…
2. Zapoznanie dzieci z twórczością Henriego Matisse’a, artystą tworzącym techniką kolażu. Prezentacja wybranych dzieł.
Opowiedzenie o charakterystycznych cechach kolażu (formowanie kompozycji z różnych materiałów).
3. Praca plastyczna techniką kolażu „Jesienne widoki”. Dzieci wybierają z gazet ciekawe ilustracje pasujące do jesiennej
scenerii. Wycinają je i przyklejają na kartkę papieru. Dorysowują elementy lub doklejają różnego rodzaju materiał
(np.: liście jesienne, wycinanki z bibuły lub z czarno-białych gazet), aby powstał kolaż.
4. Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.