Page 107 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 107

TYDZIEŃ 8  •  Pobaw się ze mną  •  105



            2.  Zabawa ruchowa z utworem muzycznym „Taniec pór roku”. Dzieci ustawiają się w rzędzie. N. dokonuje podziału
              grupy, przyporządkowując każdej osobie porę roku. Uczestnicy zabawy poruszają się do rytmu muzyki. Dzieci reagują
              na komendę N. Gdy N. powie np.: Wiosna zasypia!, podana pora roku zastyga. Gdy klaśnie w dłonie, powraca do tańca.
            3.  Eksperyment „Jesienny wir”. Dzieci siedzą w półkolu i obserwują czynności wykonywane przez N. Ten wlewa mleko
              do miseczki. Trzy barwniki rozpuszcza w wodzie w osobnych szklankach. Pokazuje też miseczkę z płynem do mycia
              naczyń. Do miseczki z mlekiem na samym środku dodaje po kilka kropel barwników (żółtego, czerwonego, pomarań-
              czowego). Następnie wkłada patyczek namoczony wcześniej w miseczce z płynem do mycia naczyń. Kiedy N. wkłada
              patyczek, kolory rozpraszają się – dlatego jest wrażenie, że tworzy się wir.
            4.  Omówienie i wykonanie ponownie doświadczenia z dziećmi. N. wyjaśnia, że w mleku znajduje się tłuszcz, który
              odpowiada za obserwowany „wir kolorów”. Po włożeniu patyczka nasączonego płynem do zmywania naczyń następuje
              osłabienie oddziaływań pomiędzy cząsteczkami tłuszczu, do których przyłączają się cząsteczki płynu.
            5.  Wspólne sprzątanie sali.
            6.  Malowanie techniką „mokre na mokrym”. N. moczy białe kartki w wodzie przez 10 min (wcześniej podpisuje każdą
              imieniem dziecka). Następnie przygotowuje podkładki, na które będzie kładł kartki. Na każdym stoliku w osobnych
              słoikach rozkłada farby z barwnika naturalnego rozrobione z wodą. Dzieci rozpoczynają malowanie.
            7.  Wspólne sprzątanie i odłożenie prac w miejscu do wyschnięcia.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Pogoń piłki”. Dzieci stoją w kręgu, bokiem do środka koła. Maszerują energicznie, podając sobie piłkę do tyłu
              nad głową. Zadaniem grupy jest utrzymanie piłki w kręgu jak najdłużej.
              x „Kreseczki” – rysowanie kresek różnych wielkości patykiem na równych powierzchniach.



            Środa    temat:  Roboty wśród nas.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująco-matematyczna „Trzy roboty”. Wykonanie ćwiczenia
            w KP1 – wskazywanie różnic między obrazkami, określanie wielkości. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Praca plastyczna
            „Wesołe paluszki”. Zabawa ruchowa „Sałatka owoców”. Zabawa ruchowa skoczna „Utrudnione skoki w parach”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 3; III 2, 5; IV 8, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia techniczno-plastyczne – roboty i robociki. Pogadanka o ulubionych zabawkach.
            Zabawa ruchowa „Roboty”. Prace techniczno-plastyczne: indywidualna „Robociki” i wspólna „Duży Robot”. Porównywanie
            robotów pod względem wielkości, szerokości i koloru.   ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – roboty i ufoludki. Omówie-
            nie pojęć związanych kosmosem. Zabawy muzyczno-ruchowe z nagraniem Roboty i ufoludki.
              obszary z podstawy programowej: I 6, 7; III 8, 9; IV 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Obserwacja przyrody – zwrócenie uwagi
            na charakterystyczne oznaki pory roku.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 2, 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integrująco-matematyczna „Trzy roboty”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na komendę N., np. Trzy
              roboty – troje dzieci chwyta się za dłonie, tworząc łańcuszek.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 54) – wskazywanie różnic między obrazkami, określanie wielkości.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112