Page 112 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 112
110 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
2. N. nawiązuje do pogadanki z poprzedniego dnia: Wczoraj opowiadaliście o swoich ulubionych zabawkach. Dziś również
porozmawiamy o zabawkach. Czy zastanawialiście się kiedyś, kto bawi się zabawkami? Dzieci do jakiego wieku? Czy dorośli
też bawią się zabawkami? Dzieci swobodnie się wypowiadają.
3. Zabawa „Co dla kogo?”. N. rozkłada na środku zabawki: grzechotkę, misia (przytulankę), auto, lalkę, piłkę, puzzle. Obok
kładzie ilustracje przedstawiające osoby w różnym wieku (niemowlaka, dziewczynkę i chłopca w wieku przedszkolnym/
wczesnoszkolnym, osoby dorosłe). Dzieci przyporządkowują osoby do rozłożonych przedmiotów.
Uwaga: N. przygotowuje ilustracje osób (np. wycięte z kolorowych gazet) w kilku egzemplarzach, tak aby dzieci miały
możliwość przyporządkować tę samą osobę do różnych przedmiotów, np.: dla niemowlaka: grzechotka i przytulanka.
Wspólne omówienie wykonanego zadania. N. podsumowuje: Osoby w różnym wieku bawią się innymi zabawkami,
niemowlę ma grzechotkę i misia, wy: lalkę, auto, piłkę, ale misia też. Dorośli z kolei, tak jak wy, bawią się piłką, np. grają
w piłkę nożną lub siatkową, układają też puzzle. Zabawki i zabawy nimi dają radość, zabiją nudę, dlatego wszyscy, dorośli
również (jeśli tylko mają czas), lubią się bawić.
4. Zabawa naśladowcza „Szyjemy”. Dzieci siedzą w kręgu i wykonując odpowiednie ruchy dłoni, naśladują to, o czym mówi
i co pokazuje N.: Nawlekamy igłę. Zszywamy materiał w kształcie serca. Teraz doszywamy guziki i… przytulanka gotowa!
5. Rozmowa na temat „Kiedy mi smutno, to...”. Dzieci siedzą w kręgu i rozmawiają o sposobach radzenia sobie ze smutkiem.
6. Wykonanie projektu „Moja przytulanka”. Dzieci za pomocą kolorowych kredek opracowują projekt przytulanki i, jaką
chciałyby mieć, lub rysują swoją ulubioną – maskotkę do przytulania.
7. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Misie”. Dzieci poruszają się po sali, reagując na komendy słowne N. – gdy N. mówi:
Uśmiechnięte misie, biegają i uśmiechają się do siebie; na hasło: Smutne misie dzieci chodzą ze smutnymi minami i z opusz-
czonymi ramionami.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Moja ulubiona zabawka” – rysowanie patykiem na ziemi.
x Zabawa z chustą animacyjną „Kolorowa piłka”. Dzieci stoją, trzymając chustę, na której leży kolorowa piłka. Poruszają
chustą w taki sposób, aby piłka była jak najdłużej w powietrzu.