Page 117 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 117
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 115
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa integrująca „Ja i moje ciało” f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
i popołudniowa y zabawa ruchowa równoważna „Koszyk f zna i wskazuje części ciała (III 1; IV 14)
I 5, 7; III 1; IV 4, 8, z jesienną niespodzianką” f wskazuje poznane litery (IV 4)
12, 14 y ćwiczenia poranne – Zestaw X f określa strony i kierunki (IV 14)
y zabawa dydaktyczna „Literkowy pociąg” f słucha z uwagą wiersza (III 8; IV 3)
y zabawa na czworakach „Jeżyki na trawę” f jest spostrzegawcze (IV 12)
y zabawa rozwijająca orientację przestrzenną f zauważa i kontynuuje regularność w układzie
„Wędrująca lalka” elementów (I 7; IV 8, 12)
y wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, f ćwiczy aparat mowy (IV 2)
s. 66) – rozwijanie spostrzegawczości wzro- f sylabizuje wyrazy (IV 2)
kowej i logicznego myślenia f wykleja szablon, używając kleju (IV 8)
Zajęcia główne y wysłuchanie wiersza Koty i psoty f koloruje (I 7; IV 8)
I 7; III 7, 8; IV 1, 2, 3, y prezentacja dużej drukowanej litery Y f zna wielką literę drukowaną Y (IV 4)
4, 7, 8, 12 y praca z lupą – wyszukiwanie liter w tekście f kreśli palcem literę (I 7; IV 8)
KOTY I ICH PSOTY y y melodyjne śpiewanie na głosce y f jest spostrzegawcze (IV 12)
przelicza litery w wyrazach (IV 4, 15)
f
wiersza
rysuje tyle kółek, ile jest sylab w wyrazie (IV 2, 8)
f
wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 64) –
dopasowuje fragmenty do całości (IV 12)
kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery,
f
zna pojęcie kocia muzyka (IV 2, 7)
rysowanie palcem
f
dopasowuje ruch do muzyki (IV 1, 7)
f
zabawa „Raz, dwa, trzy – sylabizujesz ty”
y y y zabawa „Literkowe figury” f śpiewa piosenki (IV 7)
ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5;
układanie litery Y z włóczki
Czwartek y y zabawa matematyczna „Ile liter?” f wykazuje sprawność fizyczną (I 5, 8, 9)
f
IV 18)
wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 2 i ćw. 3,
s. 65) – dzielenie na sylaby i rysowanie tylu
kółek, ile jest sylab w nazwach; uzupełnia-
nie zdjęcia fragmentami
y wprowadzenie „Jak poruszają się koty?”
y zabawa muzyczno-ruchowa „Co robi kot?”
y dopasowywanie ruchów do nagrania
Kontrasty (CD)
y wyjaśnienie określenia kocia muzyka
y „Koci chór” – śpiewanie piosenek na „kocich”
sylabach
y ćwiczenie relaksacyjne „Koty zasypiają”
Zajęcia w ogrodzie y zabawa równoważna „Po kamykach przez
I 2, 5, 8, 9; III 5; rzeczkę”
IV 18 y zabawa ruchowa „Wirujące koło”
Aktywność poranna y zabawa w skojarzenia „Pomarańczowa mar- f uczestniczy w zabawach ruchowych (I 5)
i popołudniowa chewka” f podaje skojarzenia do danego słowa (IV 2, 5)
I 5, 7, 9; IV 2, 5, 8, 15 y wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 3 i ćw. 4, f liczy i porównuje liczebność dwóch zbiorów
s. 67) – porównywanie liczebności zbiorów, (IV 15)
odwzorowywanie rysunku na kratkach f rysuje (I 7; IV 8)
y y y ćwiczenia poranne – Zestaw X f orientuje się na kartce papieru (IV 8)
SEGREGUJEMY ŚMIECI Zajęcia główne y y zabawa skoczna „Skaczący tor przeszkód” f zna pojęcie recykling (IV 2, 18)
praca plastyczna „Zawijane wzorki”
ćwiczy sprawność manualną (I 7, 9)
f
ćwiczenie rozwijające małą motorykę
potrafi utrzymać porządek w swoim otoczeniu
f
i zna jego znaczenie (I 7)
„Anakonda”
wie, czym jest segregowanie odpadów (IV 18)
f
rozmowa kierowana na temat segregowania
potrafi dopasować odpady do pojemników
I 7; IV 2, 5, 12, 18
f
śmieci
(IV 5, 12, 18)
grupowanie odpadów
ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
f
wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 68) –
Piątek y y y wyjaśnienie pojęcia recykling f dba o przyrodę (IV 18)
drąży korytarze w piasku (I 6)
określanie tworzywa przedmiotów i klasyfi-
f
wykazuje sprawność fizyczną (I 5, 8, 9)
kowanie
f
y praca techniczna „Recyklingowa zabawka”
y zbieranie śmieci, segregowanie ich i wrzu-
cenie do odpowiednich pojemników
Zajęcia w ogrodzie y zabawy w piaskownicy „Głębokie tunele”
I 2, 5, 8, 9; III 5; IV 18 y zabawy ze skakanką